11970 Dodge Challenger RT

 

Naar Project Firebird 1 - 2

  

Project 1979 Firebird (3)

   Dan is het zover: de auto is van onderen, van binnen en van buiten gespoten en kan de opbouw beginnen. Om alvast een idee te
   krijgen hebben we er even een wiel onder gezet om te zien hoe het er straks uit gaat zien. Eerst worden echter nog de holle ruimtes
   behandeld zodat roest niet opnieuw een kans krijgt. Maar het spuitwerk is nog niet klaar, want er komt nog een zwarte streep in de
   lengte over de auto en er komen nog letters langs de onderkant van de portieren (FORMULA 400), dus de auto wordt eerst zover
   in elkaar gezet zodat dit spuitwerk gedaan kan worden. Daarna volgt de afbouw.

     
     

   Eerst zijn dan dus de holle ruimtes behandeld met Caprotech RX 5 en vervolgens met RX 7 die samen een zeer goede bescherming
   bieden tegen roest. Daarna zijn alle  nieuwe rem en benzine leidingen aan de bodem bevestigd met de auto nog op de kop in de
   rotisserie. Vervolgens is de auto van de rotisserie gehaald en is het chassis (front subframe) gemonteerd (zie foto linksonder). De
   volgende stap is bevestiging van de wielophanging. Al deze delen en nog veel meer zijn gepoedercoat en zien er super strak uit en
   bovendien geeft het een geweldige bescherming, ook omdat met deze behandeling zelfs de binnenkant van bv. het chassis gecoat
   wordt. Uiteraard worden bij een restauratie van dit niveau allemaal nieuwe rubber bussen, fusees, lagers en bouten gebruikt.
   Gelijktijdig worden motor en bak geplaatst. Helaas bleken we de verkeerde motorsteunen te hebben gekregen van de leverancier,
   dus definitieve montage van de motor moet nog even wachten. Daarna is de besturing (ook allemaal nieuw) aan de beurt en daarna
   volgt de verdere afbouw van de voorkant.
 
     
     
  
   Weer een week verder en de goede motorsteunen zijn inmiddels binnen en de motor zit definitief op zijn plaats. Ook waren er nog
   wat problemen met het monteren van de automaat; deze was origineel bij deze auto en is gereviseerd en hoorde bij de Oldsmobile
   motor die er oorspronkelijk in zat, maar aangezien er een nieuwe Chevrolet motor in gezet is moet er een adapter plaat tussen
   en hier zat weer niet de juiste hardware bij... Dus er moest nog wat gedraaid en gefreesd worden om alles passend te maken.
   Daarna is de besturing gemonteerd met een gereviseerd stuurhuis en verder alles nieuw (zie foto's onder).

     

   Daarna is de opbouw van de voorkant aan de beurt. Eerst het frame waar later de radiateur in komt. Hier worden de voorschermen
   aan vast gemaakt. Daarna de hele bumper constructie, waar straks niets meer van te zien zal zijn als de neus er op komt.
   Vervolgens de binnenschermen (zie foto's onder). Dit alles is gepoedercoat en is zwart, maar op de digitale foto's met flits lijkt
   het wel grijs.

     

   Dan worden de voorschermen gemonteerd en begint het ineens weer op een auto te lijken. Even later de neus erop en het front is
   klaar. Nou ja, het lijkt klaar, maar het moet natuurlijk nog allemaal gesteld worden.

     

   Daarna is de achteras met bladveren aan de beurt (ook allemaal gepoedercoat). Ook hiervoor is allemaal nieuw bevestigings-
   materiaal gebruikt en nieuwe rubber bussen en isolatie blokken waar de as aan de veren vast zit.

     

   Als laatste wordt dan de achterkant opgebouwd: kofferdeksel, spoiler, bumper en de lampen er even in om te zien hoe het lijkt!
   Nu is de auto zover klaar dat het spuitwerk afgemaakt kan worden. Daarna volgt de afbouw en kan de motor eindelijk gestart worden.

     

   Eindelijk is het dan zover: de letters en lijnen erop met daar overheen de blanke lak. Nu is pas te zien hoe strak en glad de auto
   geworden is. (het achterwiel komt nog hoger in de wielkast omdat de auto achter nog leeg is en ook nog iets verder naar binnen)
   Onder de "Formula 400" letters komen de zij uitlaten te zitten. Zie onderstaande foto's.

     

   Als eerste is het nieuwe Baer remsysteem gemonteerd met vˇˇr schijven van 13 inch en remtangen met 4 zuigers en achter
   schijven van 12 inch. Ook wordt er nog een line lock ingebouwd om zo nu en dan een burn-out te kunnen maken!

     
     

   Hierboven is ook te zien dat de benzinetank alweer op z'n plaats zit. Overal is gebruik gemaakt van nieuwe leidingen, zowel voor de
   remmen alsook voor benzine aanvoer en terugvoer  en ook voor de ontluchting van de tank. Dit is ook mooi te zien op onderstaande
   foto, waarop bovendien zichtbaar is hoe super clean de hele bodem eruit ziet. Net bovenin beeld is nog een stukje benzinetank
   zichtbaar, die zilvergrijs gespoten is. Let ook op het (originele) label op de achteras tussen de 2 en 3 uur positie waarop staat dat
   er alleen olie voor "limited slip differentials" gebruikt mag worden! Dit soort details maken het helemaal af!

     

   Met de onderzijde zo goed als klaar beginnen we nu met de opbouw van het interieur. Als eerste wordt de isolatie op het schutbord
   aangebracht, waarop vervolgens de kachel en ventilatie kanalen bevestigd worden. Ook de bedrading wordt op dit moment al zover
   mogelijk gemonteerd. Daarna wordt anti dreun materiaal op de vloer gelegd waarin alle gaten gesneden moeten worden waar later
   de stoelen, gordels, console e.d. doorheen bevestigd worden. Dit materiaal zorgt ervoor dat resonanties straks niet hinderlijk in de
   auto hoorbaar zullen zijn. (we bedoelen hier niet het geluid van de motor of de uitlaat!) Zie onderstaande foto's.

     

   Daarna wordt de vloerbedekking gelegd waaronder ook nog weer een dikke geluidsisolatie laag zit. Op de foto linksonder een blik
   onder de stuurkolom waar het er al op begint te lijken met nieuwe pedalen e.d. Ook hier mooi te zien is dat de bedrading voor de
   elektrische ruitbediening en de draden voor de achterlichten al op hun plaats zitten (links op de foto). De rest is nog maar het begin
   van de vele draden die onder het dashboard komen. Op de foto rechtsonder de isolatie onder, naast en achter de achterbank.

     

   Vervolgens wordt het dashboard verder opgebouwd. Dit is uiteraard verreweg het meest gecompliceerde deel van het interieur. Zeker
   als je ook nog eens begint met veranderingen, zoals het toevoegen van een originele toerenteller op de plaats waar anders de klok
   zat e.d. Dit moet natuurlijk ook netjes ge´ntegreerd worden in de originele bedrading. Op de foto rechtsonder is dit allemaal al klaar
   en ziet alles eruit alsof het net uit de fabriek gerold is!

     

   Daarna de hemelbekleding en de hoedenplank erin en vervolgens de stoelen en de bank erin en het stuurwiel erop en het interieur is
   klaar op de portierbekleding na. Normaal worden de stoelen en de bank opnieuw bekleed, maar in dit geval waren deze nog zo goed
   als nieuw na een grondige schoonmaak - zie onderstaande foto's! Ik moet er wel bij zeggen dat zwarte bekleding erg moeilijk te
   fotograferen is - het wordt op de foto of grijs, of het wordt zo donker dat je er bijna niets van ziet. Het laatste wat nu nog aan het
   interieur gebeuren moet zijn de portieren: de nieuwe elektrische raam mechanismen en de nieuwe ruiten zelf moeten er nog in.
   Tenslotte nog de rubbers, de sloten en de klinken erop en als laatste de portierbekleding.

     

   Met het interieur klaar beginnen we nu aan het meest interessante deel van de opbouw: de motor. Die zit er dus al een tijdje in,
   maar moet nog wel helemaal afgebouwd worden. Bovendien moeten de side-pipes ook nog gemonteerd worden. Op de foto links
   onder is te zien wat er eerder in gezet is: een complete motor, maar nog zonder inlaat en accessoires. Ook het koelsysteem
   moet nog, waarin ook een aparte transmissie koeler opgenomen wordt - heel belangrijk voor de levensduur van de automaat als
   het vermogen van de motor belangrijk hoger wordt dan de fabriek van plan was. Te hoge temperaturen zijn de doodsteek voor een
   automaat. Op de foto rechtsonder zit de inlaat er al op en ook de waterpomp, dynamo etc. Hier wijken we met opzet duidelijk af
   van het origineel: veel chroom, hightech billet aluminium beugels voor de stuurpomp en de dynamo met spanners voorzien van zgn.
   heim joints, aluminium pulleys.

     

   Op de foto linksonder is te zien hoe de transmissie koeler vˇˇr de radiateur geplaatst is voor maximaal effect. De leidingen vanaf de
   bak zijn gebogen uit origineel materiaal en lopen via de koeler in de radiateur naar de transmissie koeler. Alleen deze laatste
   verbinding is met een kort stuk rubber slang. Op de foto rechtsonder is de oliepan van de transmissie te zien (ook verchroomd!)
   Ook deze is voorzien van ribbels voor nog net iets betere koeling, maar is ook dieper zodat er meer olie in gaat. Er zit bovendien
   een schroef in voor het sneller en makkelijker verversen van de olie (standaard moet de hele pan er onder weg gehaald worden om
   de olie eruit te krijgen; eruit pompen via de pijlstok is natuurlijk ook een optie).

     

   Met  het koelsysteem klaar gaat het dan verder met de afbouw van de motor. De elektriciteit voor de verlichting en de motor zijn
   aangelegd met allemaal nieuwe bedrading, dus dat ging heel makkelijk. Ook is de line-lock in het remsysteem opgenomen. Deze
   zit in het circuit van de voorremmen (zie foto linksonder). Met een druk op de knop op het console is het nu mogelijk om de remdruk
   op de voorwielen vast te houden zonder de voet op het rempedaal. Dus kunnen de achterwielen ongehinderd hun werk doen!!
   Op de foto rechtsonder is te zien dat de motor nagenoeg compleet is, alleen de radiateur en kachel slangen en die voor de stuur
   bekrachtiging moeten er nog op plus de bougie kabels. Dan moet alles gevuld worden en dan kan er getest worden.

     

   Ook de uitlaat is inmiddels geplaatst langs de onderzijde van de dorpels en aangesloten op de headers.

               

   Tenslotte zijn de voor en achterkant afgewerkt met de verlichting en de grilles, de zij verlichting, spoilers, raamlijsten e.d.

     
  
   Dan rest nog de laatste afwerking van de motor: bougie kabels op lengte maken en netjes van de stroomverdeler naar de bougies
   leiden, diverse slangen aansluiten, olie en water, remolie, power steering olie, de eerste 5 liter ATF erin en alles nog eens goed
   contoleren. Nog veel moeite moeten doen om de oliedruk sensor een plaatsje te geven - op de originele plaats raakte hij de header
   aan de linkerkant, dus met wat verloopjes en knietjes uiteindelijk toch op z'n plaats gekregen. Daarna de ontsteking zo goed
   mogelijk zetten om de motor in een keer te starten. Bij de eerste poging bleek de leverancier van de nieuwe motor vergeten te
   zijn een oliegat met een stop af te dichten (hadden we dus moeten controleren, maar ja hij zat op een plek waar iedereen er overheen
   gekeken had) dus een flinke plas olie op de vloer. Na het afdichten van dit gat en het opruimen van de olie en weer bijvullen bleef
   hij na nog iets aan de ontsteking gedraaid te hebben door. Daarna meteen de rest van de ATF erin en de ontsteking afgesteld.
   Ook hadden we nog een probleem met de starterkrans kap. We hadden hiervoor een verchroomd exemplaar genomen, maar de
   fabrikant hiervan had geen rekening gehouden met de flens die aan de achterkant van de krukas zit - deze liep dus aan, wat een
   akelig geluid gaf. Na deze er even afgehaald te hebben liep de motor geweldig met een coole sound uit de side-pipes!!!
   Op onderstaande foto's is het eindresultaat onder de motorkap te zien (zonder luchtfilter om zo veel mogelijk te zien).

     

   Ook de rest van de auto is nu helemaal klaar op een paar details na - zo is het interieur op de foto's hieronder te zien met heel veel
   nieuwe onderdelen.

     

   Hiermee is de restauratie van deze auto klaar en na uitgelijnd te zijn is hij APK gekeurd, wat uiteraard geen enkel probleem
   is na zo'n restauratie, want de auto is in vele opzichten beter als nieuw.  Zie de grote foto onder.

Start hier de motor!

  

 
 


 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact