11970 Dodge Challenger RT

 

Naar Project Firebird 1 - 3

  
Project 1979 Firebird (2)

   Eerst zijn de portieren en voorschermen nog onderhanden genomen. Door het aantal oude lagen lak en plamuur is besloten deze
   tot op het blanke metaal schoon te maken - zie onderstaande foto's. Bovendien zaten er nogal wat kleine deukjes in de portieren
   en in n voorscherm zat een deuk waar minimaal een halve kilo plamuur in zat! Alles is nu zover strak dat er nog maximaal 2mm
   plamuur nodig is voor de afwerking.

     

   Wel moeten er nog een paar hoeken aan de portieren gerepareerd worden (foto linksboven linker onderhoek en foto rechtsonder voor
   een close-up van de reparatie voor het definitief lassen). Hier is ook te zien, dat de onderrand van het hele portier vervangen is omdat
   de hele omslag weg geroest was en de plaat op hele stukken al los zat. Op de foto linksonder is de bodem van dit portier te zien
   van de binnenkant af gezien. Als je goed kijkt zie je dat de plaat aan de onderkant al helemaal los zit en natuurlijk de gaten in de
   bodem. Dit stuk is vervangen door een precies passend nieuw deel. De nieuwe onderrand aan de voorkant slaat hier dan weer
   omheen en het portier is na het aanbrengen van een dun laagje aluminium plamuur weer als nieuw. De binnenkant van het portier
   wordt tenslotte nog behandeld tegen opnieuw roesten.

    

   Wat ondertussen ook nog gedaan is, is het schoonmaken van het interieur. Ook delen die roestig waren zijn ontroest en gespoten.
   De gordels zijn onderweg naar Texas voor een revisie door een bedrijf wat geheel hierin gespecialiseerd is. Wat ook ondertussen
   gebeurt is het ontroesten van origineel bevestigingsmateriaal, zodat dit binnenkort verzinkt kan worden. Mijn ervaring is dat als je
   roestig materiaal wegbrengt om te laten verzinken, je toch lang niet alles mooi verzinkt terug krijgt. Alles wat te erg verroest is zodat
   de sterkte twijfelachtig wordt, wordt natuurlijk vervangen door nieuw materiaal, zo mogelijk van het oorspronkelijke type.

      
  
   Verder is er natuurlijk begonnen met het repareren van roestgaten. Hierboven links allemaal kleine gaatjes in het schutbord en vloer
   aan de passagierskant. De middelste foto laat zien hoeveel roest hier onder zat. Dit is wel de steun waar het subframe aan vast zit!
   De foto rechts toont het nieuwe deel, rondom vast gelast, zodat het weer even sterk is als het oorspronkelijk was. De onzichtbare
   binnenkant wordt later na het spuiten nog behandeld met Caprotech RX anti corrosie producten, evenals alle holle ruimten. Dit
   product heeft de eigenschap dat het overal heen kruipt, zodat ook moeilijk bereikbare plaatsen uiteindelijk gempregneerd worden
   en zeer langdurige bescherming biedt tegen verder roesten.

     
  
   Hierboven n van de beruchte plekken van de Firebird, nl. de onderhoek van het achterraam. Het kan nog veel erger, maar bij deze
   auto moesten er toch een paar nieuwe stukken in worden gelast. Op de foto rechtsboven is te zien dat er een stuk van zo'n 30 cm
   uitgesneden is om alle rotte plekken kwijt te zijn. Ook aan de binnenkant was al een heel stuk weg. Op de foto linksonder is het
   binnenste deel te zien; hier is het nieuwe deel al ingelast. Het uitgesneden oude deel ligt er nog bij. Op de foto rechtsonder is dan
   de complete reparatie te zien. Dit lijkt op zich nog niet zo moeilijk, maar toch kost het veel tijd omdat niets recht is, want het
   profiel loopt zowel rond in n richting alsook een beetje hol in het andere vlak en bovendien zit er nog een lichte draai in!

     

   De andere kant was veel makkelijker. Ten eerste was het een kleiner stuk, maar het is maar n scherpe bocht en dat is veel
   sneller te maken. Hieronder is te zien dat ook dit perfect gerepareerd is. Zo zijn inmiddels alle roest plekken gerepareerd aan de
   vloer en buitenkant op twee plekken na, waarvoor nieuwe delen besteld zijn. Dit is het deel achter het rechter achterwiel en het
   deel vr de rechter onderhoek van de voorruit. Dit zijn beide lastig te maken delen, waardoor het goedkoper is hiervoor nieuwe
   reparatie delen te kopen. Deze zijn beide gelukkig verkrijgbaar voor deze auto, maar dat geeft ook aan dat dit vaker voorkomt!

    

   Dan is tenslotte de bodem aan de beurt. Deze is over het algemeen erg goed, maar het deel tussen benzinetank en achterbumper
   geeft nog heel wat werk. Het zijn allemaal maar kleine stukjes, maar die kosten bijna net zoveel tijd als grote stukken. Alleen zie
   je hier nauwelijks resultaat van al je werk. Kijk maar eens naar de foto hieronder: hier hangt de carrosserie op z'n kop en het ziet
   er allemaal mooi uit. Maar hier moet het werk nog gebeuren! Als dit klaar is wordt de auto spuitklaar gemaakt en dan zijn we wel
   weer een paar weken verder. Dan is er ook meteen meer resultaat te zien!

  

   Inmiddels zijn ook alle onderdelen besteld in de USA (en dat zijn er heel wat). Als het goed is zijn die allemaal binnen als de auto
   terug is van de spuiter en kan het opbouwen beginnen! De onderdelen die eerder weg gebracht zijn om te laten poedercoaten zijn
   inmiddels al terug. Dit zijn o.a. het chassis (subframe), de achteras, de binnenschermen, de veren, het radiateurframe en nog twee
   grote kisten vol met kleinere onderdelen.

   Voor het zover is dat de auto gespoten wordt wil ik nog even laten zien hoe de roestschade aan de achterkant en een lastig stuk
   in de bodem gerepareerd zijn. Om met het eerste te beginnen staat linksonder eerst nog een foto van de rechter achterhoek van
   vr de reparatie: grote gaten en een groot stuk opgelast plaat om een groot gat in het achterscherm te verbergen. Rechtsonder
   is te zien dat het gat aan de achterkant al dicht is en het rotte deel aan het scherm er helemaal uitgesneden is tot op het goede
   metaal. De oppervlakte roest die hier zichtbaar is zit op het achterliggende deel dat een verlengstuk van de vloer van de kofferbak
   is. Ook hierin zat een kleiner gat (in het midden van de foto).

     

   Nadat ook deze roest behandeld is, is er een nieuw deel opgezet, zodat het scherm er weer uitziet zoals het hoort. Nu nog een dun
   laagje plamuur over de lasnaad en er is niets meer van de reparatie te zien (zie foto linksonder). Rechtsonder is te zien hoe het er
   aan de onderkant uitziet. Hier komt binnenkort primer op en worden de lasnaden nog netjes afgewerkt met een laagje kit en dan
   kan het gespoten worden!

     

   Tenslotte nog even twee foto's van het vloerdeel waar het anker van de linker achter gordel aan vastzit. Een lastig stukje met veel
   rondingen waar bovendien ook nog de chassisbalk onderdoor loopt (klik met de muis op n van de foto's om te zien hoe het er
   vr de reparatie uitzag). Op de foto linksonder is te zien hoe het er aan de binnenkant uitziet na de reparatie. Ook hier komt
   binnenkort primer overheen en worden de naden afgekit. Hier komt later de achterbank weer te staan! Op de foto rechtsonder is te
   zien hoe het er aan de onderkant uitziet. Hier is ook goed te zien dat de eerdere reparatie aan de chassisbalk helemaal opnieuw
   gelast is. Alle lassen zijn netjes afgewerkt door ze vlak te slijpen. Hierover wordt dan eerst nog een laag primer gespoten en dan
   nog een laag overspuitbare spray sealer waardoor het goed beschermd is en er bovendien netjes afgewerkt uitziet. Uiteindelijk zal
   ook de hele bodem gespoten worden in de kleur van de auto.

     

   Toen we dachten dat de auto klaar was om te worden gespoten, ontdekten we dat de eerste keer dat de auto overgespoten werd
   de originele (goudkleurige) lak helemaal niet geschuurd was! Er werd toen meteen besloten om alle resterende delen van de auto
   af te bijten
. Een hele extra klus, omdat zowel het dak maar ook de achterschermen, de motorkap en het kofferdeksel nog kaal
   moesten worden gemaakt. Bovendien komen alle vroegere reparaties dan ook weer te voorschijn en al deze deukjes moeten dan
   ook weer opnieuw strak gemaakt worden. Dus weer een aantal dagen extra werk, want het waren er nogal wat! Al snel bleek toen
   dat dit geen overbodige luxe was. Een paar minuten na het insmeren met afbijtmiddel lieten hele stukken van de bovenste 4 lagen
   (primer, blauw metallic, primer en dan zwart) spontaan los van de originele fabriekslak. De auto kreeg voor een deel tijdelijk de
   originele kleur terug: zie foto linksonder. (het onderste deel op de foto moet hier nog)

     

   Maar ondertussen is dit ook allemaal klaar en zijn de laatste voorbereidingen voor het spuiten gedaan: naden van een nieuwe laag
   kit voorzien, binnenkanten van spatborden bespoten met een laag spray sealer (zie foto rechtsboven: zo ziet de kofferbak er nu van
   binnen uit gezien van links naar rechts gezien). Deze overspuitbare coating is ook toegepast aan de onderzijde: de wielkasten en
   het deel onder de kofferbak waar opspattend water en steentjes anders weer roest zouden veroorzaken.

    
  

   Ondertussen staat de auto nu al een tijd in de spuitplamuur. Deze heeft
   even de tijd nodig om te zetten. Zou deze te snel na het aanbrengen
   geschuurd en gespoten worden, bestaat de kans dat schuurkrassen e.d.
   later weer zichtbaar worden omdat de spuitplamuur nog een beetje krimpt.
  
   Het geduld wordt dus nog even op de proef gesteld, maar het resultaat is
   wel dat ls de auto straks gespoten is het resultaat ook perfect is!

 

Klik hier om naar de opbouw te gaan
Tenslotte nog een laatste foto voordat de auto gespoten wordt. Hier is mooi te zien dat de portieren met nieuwe scharnieren gemonteerd werden. Niet zo goed te zien is dat het dak en
ook de achterschermen nu nog blank zijn. Wel
goed te zien is hoe diverse naden met nieuwe
kit afgewerkt zijn: dit op een zo origineel mogelijke manier zoals dit in de fabriek ook ging, dus niet
te zuinig!

Intussen is de auto dan nu toch eindelijk naar de spuiter en kunnen we binnenkort uitzien naar het resultaat van al het werk. De kleur die uiteindelijk gekozen is: Corvette geel met zwarte graphics!

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact