11970 Dodge Challenger RT

 

Naar Project Firebird 2 - 3

  
Project 1979 Firebird (1)

   Opdracht: Een Pontiac Firebird Formula 400 van 1979 waaraan door de vorige eigenaren al van alles gedaan was in nieuwstaat
   terug brengen. Tegelijk een motor met aanzienlijk meer vermogen monteren (een 383 stroker Chevrolet blok) met een aangepaste
   automaat en niet te vergeten grotere remmen met geperforeerde schijven rondom van Baer Brakes.

Het uitgangspunt: Op de foto te zien een strakke
auto, maar in werkelijkheid was de nog maar kort
geleden aangebrachte lak niet mooi uitgevloeid,
waardoor een sinaasappelhuid al op vele meters
afstand te zien was.

In het fotoverslag hieronder ga ik uitgebreid in op
alle aspecten van de restauratie, die op 15-01-07
begonnen is en begin oktober 2007 voltooid is.

Op deze pagina is de demontage beschreven, op
pagina 2 de restauratie en op pagina 3 de opbouw.

Door linksboven op (naar project Firebird) 2 of 3 te klikken zijn deze pagina's direct te bereiken.

   Helaas was het eerder uitgevoerde werk van matige kwaliteit, waardoor de huidige eigenaar uiteindelijk bij ons terecht kwam. Zo
   was de motorruimte gestraald, maar dan zonder zelfs maar eerst de bedrading te verwijderen! De motor en bak waren er wel
   uitgehaald, maar verder zat alles er nog in. Vervolgens was alles zwart gespoten, inclusief alle rubbers etc! Natuurlijk zat het
   straalgrit door de hele auto heen wat alleen maar meer werk geeft. Bovendien blijft de roest op deze manier tussen alle bout
   verbindingen zitten en vormen zich roestkringen rond de bouten al na de eerste keer dat de auto goed nat geweest is!

  

   Op onderstaande foto's is te zien wat er nog allemaal in de motorruimte zat. We beginnen met het demonteren van de auto aan de
   voorkant. Tijdens de demontage wordt meteen een lijst gemaakt van onderdelen die vervangen moeten worden of geheel ontbreken.
   Alle bouten en moeren worden gesorteerd op plaats van herkomst en worden zo veel mogelijk weer opnieuw gebruikt na eerst ontvet
   en ontroest te zijn. Vervolgens worden ze dan verzinkt. Materiaal dat te veel door roest aangetast is wordt vervangen door nieuw,
   maar wel zoveel mogelijk origineel materiaal.

     

   Ook worden geregeld foto's gemaakt van alle onderdelen die later samen weer een eenheid moeten vormen. Kijk maar eens naar de
   foto rechtsboven en kijk dan naar de foto linksonder: alle delen die later samen de bumper dragen goed herkenbaar en op de juiste
   plaats gefotografeerd samen met het bevestigingsmateriaal. Dit scheelt later bij de opbouw soms veel tijd omdat bij het uit elkaar
   halen alles logisch leek, maar later toch minder! Soms kunnen onderdelen omgekeerd gemonteerd worden of links en rechts
   verwisseld, maar dan past later de rest niet meer en moet alles weer uit elkaar en opnieuw in elkaar op de goede manier.

     

   Op de foto rechtsboven is alle plaatwerk al verwijderd en kan begonnen worden met de besturing en wielophanging. Als de schroef-
   veren aan de beurt zijn is het extra oppassen! Deze staan nog onder hoge druk en kunnen wegspringen als het werk niet op de
   juiste manier uitgevoerd wordt en daarbij ernstige verwondingen veroorzaken. Bij deze auto bleek één veer gebroken te zijn.

     

   Hierboven is goed te zien hoe roestig het chassis is op de plek waar een rubber bus zat (linker foto uiterst links). Hier viel ongeveer
   een hand vol roest uit! Maar dit is dan ook de plek waar de accu normaal boven staat. Op deze foto is ook te zien dat de zwarte verf
   alleen maar tussen de chassis balken gespoten was; de overgang is op de bovenste draagarm te zien. Op de rechter foto is dit nog
   beter te zien: links en rechts van de chassisbalken zit geen verf. Zoals te zien is hier de gehele wielophanging en besturing al weg.

     

   Dan komt het chassis eraf (eigenlijk heet dit het subframe omdat het maar tot minder dan half onder de auto gaat) en blijft er van de
   Firebird nog maar 3 meter over! Vervolgens wordt dan begonnen met de demontage van de achterwiel ophanging, te beginnen met
   het leeg laten lopen van de achteras. Overigens worden alle delen van de wielophanging zowel voor als achter meteen opzij gezet
   omdat deze delen allemaal gepoedercoat gaan worden voor een optimale bescherming tegen roest. Zelfs de achteras en het
   subframe worden op deze manier behandeld en ook de bladveren, die voor deze behandeling helemaal uit elkaar moeten.

     

   Hierboven een klein deel(!) van de onderdelen die allemaal gepoedercoat gaan worden. Deze gaan straks samen met de carrosserie
   eerst gestraald worden en vervolgens direct door naar het bedrijf die ze gaat coaten.

     

   Op de foto linksboven is de benzinetank te zien samen met de bevestiging van de bladveer. Dit zit dus direct achter het achterwiel
   en is de meest beruchte plek voor roest. We zullen later na het stralen zien dat hier inderdaad gaten zitten die nu nog niet te zien
   zijn. Op de rechter foto wordt begonnen met demontage van de achterkant. Dit is allemaal vrij simpel, getuige de foto linksonder.

     

   Een blik onder de auto op de foto links laat zien dat inmiddels alles eronder weg is. Buitenom is de auto nu al klaar om te worden
   gestraald, maar....

     

   Er zit nog een interieur in, met nieuwe vloerbedekking! Deze wordt echter meteen weer vervangen, omdat deze niet origineel is en
   een origineel gevormd tapijt toch wel veel mooier is dan deze met al die naden. Een blik onder de stuurkolom laat allerlei losse
   draden zien. Alles gaat eruit voordat de auto gestraald wordt.

     

   Als het dashboard los komt is te zien hoeveel stof en straalgrit van het stralen van de motorruimte door de vorige eigenaar naar
   binnen gekomen is. Ik wil hiermee nogmaals benadrukken, dat het onmogelijk is een auto te stralen zonder hem eerst helemaal
   uit elkaar te halen! Linksboven is te zien wat er dan overblijft. Dit kan straks allemaal gestraald worden en vormt de basis voor een
   goede opbouw van het nieuwe interieur. Wat op de foto niet te zien is, is dat de ventilatie openingen links en rechts onder het
   dashboard vol met straalgrit zaten! (wel twee kilo!)

     

   Ook de plaats van de achterbank helemaal leeg en ook de portieren niet te vergeten. Ruiten, motoren, liftmechanisme, alles eruit.
   Het linkerportier gaf nog een probleem: de motor zat vast en het raam wil er alleen uit als het 3/4 naar beneden gedraaid is! Dat
   wou dus niet.... Dus moest de motor op de tast uit elkaar gehaald worden en met de hand gedraaid worden tot het raam in de
   gewenste stand stond. Tenslotte moesten de voor- en achterruit er nog uit. Beide zijn erin gekit, dus al lastig genoeg om er heel
   uit te krijgen, maar de achterruit sponning was ook nog eens vol gekit omdat deze auto's hier nogal gevoelig voor roest zijn en was
   dus dubbel zo moeilijk eruit te krijgen.

     

   Vervolgens kon de carrosserie dan toch in de rotisserie gehangen worden,  klaar om gestraald te worden. Zie de foto linksboven.
   Het is nu precies 4 weken nadat het werk begonnen is! Rechtsboven één week later en alweer terug van het stralen in een
   beschermende epoxycoating. Nu kan geïnventariseerd worden hoeveel roestgaten er gerepareerd moeten worden.

     

   Hierboven is nogmaals te zien zoals ik elders op de site ook al beschreef hoe mooi alles bereikbaar is met een rotisserie. Hij kan
   echt helemaal over de kop! Rechtsboven is een eerdere reparatie te zien, die niet al te mooi gelukt is... Dat kan beter!

   wat zit hier achter?   klik hier voor een verslag van de reparatie

   Nog twee voorbeelden hoe het niet moet: gewoon een nieuw stuk blik eroverheen lassen.... (maar het gaat wel snel). Ook dat kan
   beter, al kost het wat meer tijd, uiteindelijk is het resultaat dat telt. Klik op de foto rechtsboven voor een kort verslag van de reparatie.

     

   Tenslotte voorlopig nog een paar close-ups van roestgaten. Zo zijn er nog veel meer. Deze gaan de komende tijd allemaal
   gerepareerd worden en dan moet de carrosserie strak gemaakt worden om te worden gespoten. Maar zover is het nog niet...
 

Klik hier om door te gaan naar de restauratie

 

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact