11970 Dodge Challenger RT

 

  
1978 Pontiac Firebird

  
  

20 jaar geleden is de eerste restauratie van deze
Firebird gestaakt. Het is niet verder gekomen dan
een begin. Daarna is de auto in een schuur komen
te staan, waar hij tot voor kort is blijven staan.

Uiteindelijk is besloten dat deze Firebird toch maar
echt gerestaureerd moet worden. De eerste fase
zal een complete demontage zijn, waarbij zal
worden geïnventariseerd welke nieuwe onderdelen
er zullen moeten worden besteld.

Verder zullen alle chassisdelen worden gepoeder-
coat. De motor en automaat zullen worden gerevi-
seerd. De remmen zullen geheel vernieuwd worden
en alle overige mechanische delen zullen ook
grondig onderhanden worden genomen.

Ook het interieur zal geheel vernieuwd moeten
worden evenals de complete bedrading. Kortom,
alle onderdelen van de auto komen aan de beurt.

     

 

        

   Linksboven is begonnen met de demontage: eerst de motorkap en vervolgens de voorbumper die compleet met de grilles en verlichting afgenomen kan worden.
   Daarna wordt de LPG installatie ontkoppelt en worden verdamper, mixer en alle leidingen, slangen en alle bedrading in de motorruimte opgeruimd. De originele
   bedrading van de auto zal eerst nog bewaard worden om later te kunnen controleren of de nieuw geleverde kabelbomen exact overeenkomen met de originele.
   Vervolgens worden beide voorschermen samen met de binnenschermen (wielbakken) eraf gehaald d.m.v. het losdraaien van 13 bouten per kant (zie foto midden
   boven). Vervolgens wordt het koelwater afgetapt en wordt de radiateur plus het radiateurframe gedemonteerd. Dit is rechtsboven te zien; hier moeten de bumper
   steunen nog van het subframe geschroefd worden. Deze zitten elk met twee speciale kraagbouten vast (bewaren!) en moeten later weer teruggeplaatst worden.

        

   Dan komt het voorbereiden van de motor, zodat deze straks compleet met de automaat eruit gelicht kan worden. Dit is niet persé nodig, maar het is een stuk
   makkelijker om zoveel mogelijk afneembare delen zoals de dynamo, stuurpomp, carburateur incl. alle slangen, stroomverdeler, trillingdemper, distributiedeksel
   etc. er nu af te halen nu de motor nog stevig vast zit in het geval dat er flink wat kracht gezet moet worden om vastzittende bouten los te krijgen. Op de foto
   rechtsboven is het al bijna zover - alleen de trillingdemper en distributie deksel moeten er nog af en dan moet de uitlaat en de transmissie steunbalk losgemaakt
   worden, waarna er nog drie bouten overblijven waarmee de motor en bak vastzitten. Als deze ook los zijn dan kunnen motor en bak eruit.

        

   Maar eerst wordt nog de wielophanging vóór eraf gehaald, ook omdat dit makkelijker gaat met het gewicht van de motor er nog in. Eerst worden de remklauwen
   en -schijven eraf genomen en ook de schokdempers. Vervolgens wordt er een zware draadstang vastgezet waar de schokdemper zat, dit om te voorkomen dat
   de veer straks wegspringt. Daarna worden de fusee kogels los gemaakt (de moeren een paar slagen los, maar er nog niet af). Dan worden de 2 bouten van de
   onderste wieldraagarm uit hun bussen gehaald en kan de draadstang losgedraaid worden. Dit gaat makkelijker met een krik onder de arm om de druk op het
   schroefdraad te verminderen. Als alle spanning van de veer af is kunnen de moeren van beide fuseekogels gedraaid worden en kan de spindel er tussen uit
   genomen worden (zie foto midden boven). Dan hoeven alleen nog de 2 moeren van de bovenste draagarm losgemaakt te worden en de complete ophanging is
   eraf (rechtsboven). De volgende stap is het verwijderen van de fuseekogels en veerbussen uit de armen om deze te kunnen stralen en poedercoaten.

        

   Dan is het zover en de motor kan er met bak en al uit: linksboven hangen ze aan de kraan. Beide zullen t.z.t. gereviseerd worden. Aangezien de auto circa 20
   jaar in een onverwarmde stalling gestaan heeft zal er door o.a. condens zeker het een en ander gedaan moeten worden. Dan wordt ook de achteras eronderuit
   gehaald met de bladveren, een spoor van roest achterlatend... Behalve de rubberbussen en rubber isolatie tussen as en veer kan dit allemaal gestraald worden
   (na demontage uiteraard) en na poedercoaten hergebruikt worden. De remmen worden natuurlijk wel voorzien van allemaal nieuwe delen. Rectsboven ligt dan
   ook het subframe waar de motor op zat. Dit kan nadat de motor eruit is simpel d.m.v. 4 bouten los te draaien onder de carrosserie weg gehaald worden. Een
   beetje spannend is dit altijd wel omdat de 4 bouten in kooimoeren gedraaid zitten en als de bouten té vastgeroest zitten, dan draai je de kooi stuk en dan draait
   de moer dus mee. En aangezien de twee achterste "blind" zijn kun je ze niet zien én als ze mee gaan draaien moet je er van boven bij zien te komen door een
   gat te boren. Maar het ging hier weer goed, alleen één van de voorste, waar je wel bij kunt, had wat hulp nodig.

        

   De volgende stap is de carrosserie op een verrijdbaar frame te zetten, zodat deze weer mobiel wordt. De volgende stap is dan de ruiten en portieren eruit halen
   en het interieur (wat in dit geval al bijna helemaal gedemonteerd was op het dashboard na) plus alle bedrading en dan kan er gestraald worden zodat er gezien
   kan worden wat er allemaal aan laswerk verricht moet worden.

        

   Na het demonteren van stuurkolom en dashboard blijft er nog een kachel, wat bedrading en wat ventilatie delen over. De kachel bestaat uit twee delen, waarbij
   de eigenlijke kachel in het interieur zit en aan de motorzijde zit nog een deel waar de blowermotor in zit (foto midden boven). Als beide delen los genomen worden
   kan alles eruit gehaald worden. En als dan ook de laatste delen van bedrading en ventilatie eruit zijn dan wordt hij weg gebracht om te worden gestraald.

        

   Linksboven de situatie vóór het stralen en daarna foto's van de gerepareerde vloerdelen waar wel het één en ander aan moest worden gelast.

     

   De carrosserie na het plaatwerken: klaar om verder te worden bewerkt... plamuren, schuren tot alles helemaal strak is.

 

Meer updates volgen

      
  

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact