11970 Dodge Challenger RT

 


         

    Eerst maar eens de radiateur en de voorschermen er om weg zodat alles wat makkelijker toegankelijk wordt. Dan wordt al snel duidelijk dat er  heel wat vervangen
    moet worden. Zo bleek de hoofdremcilinder aan de achterkant te lekken zodat er olie in de servo kon lopen (foto rechtsboven). Dus die zullen beide vervangen
    moeten worden, maar ook alle leidingen en slangen zullen vernieuwd worden. Verder bleek ook dat er met de voorbewerking bij de vorige spuitbeurt niet al te veel
    gedaan was. Hier en daar liet de verf spontaan los en veel afgeplakt in plaats van te demonteren...

         

    Onder het dashboard de welbekende spaghetti van eerdere eigenaren die er allemaal hun eigen stempel op wilden zetten... Nu mag het weer terug naar origineel.
    Dus alle niet originele draden zullen worden verwijderd en wat er dan overblijft zal waar nodig gerepareerd dan wel vervangen worden en alles wordt dan weer op
    de originele wijze gewikkeld in (niet plakkende!) tape. Op de foto midden boven is alles eruit wat niet vast gelast zit. Zo kan de cabine gestraald worden wat ook
    zeker nodig is zoals rechtsboven te zien: een lekkende kachel heeft de bodem onder de vloerbedekking langzaan op zitten te eten. Hier worden straks wel wat
    nieuwe delen in gelast. Ook langs de dorpel blijkt het raak: over de hele lengte is de vloerplaat los geroest.

         

    Links achter een deuk in het spatbord. En dan is het zover dat de bak en de cabine van het chassis getild kunnen worden. Dit is eenvoudig door één man te
    doen met een daar voor aanwezige kraan. Dit gaat zonder complicaties en al snel staat er alleen nog maar een onderstel. De carrosserie delen kunnen nu naar
    een straal bedrijf gebracht worden. Dit is delicaat werk, want als men niet precies weet waar men mee bezig is dan is er met stralen heel wat schade aan te
    richten. Door de warmteontwikkeling die bij het stralen ontstaat kan het plaatwerk gemakkelijk krom gaan staan. Wij hebben hier al jaren een vast adres voor.

         

    En dan is er dus alleen een onderstel over. Daar worden de benzinetanks (ja, meervoud: er zitten links én rechts in het midden een tank) er af gehaald en dan
    de motor en de automaat met tussenbak, want hij is vierwiel aangedreven. Zoals te zien op de foto midden boven is de nieuwere motor zwart (deels van de olie,
    maar ook de verf die erop zat) en niet oranje zoals een Chevrolet blok origineel was. Nu gaat hij wel oranje worden en ook de bak krijgt een opfrisbeurt.

         

    Dan moet de besturing er nog af en alle leidingen plus de assen met de bladveren. Tenslotte zitten er nog een aantal dwarsbalken in geschroefd die dus ook
    los kunnen en dan blijft er een kaal frame over zoals midden boven te zien is. Dit wordt ook weer gestraald en daarna zwart gepoedercoat. De assen en de
    bladveren worden ook schoon gemaakt en voorzien van een laag roestwerende zwarte verf. Dit had ook gepoedercoat kunnen worden, maar dan moet alles
    uit elkaar en dat geeft enorm veel meer werk en gaat het doel van dit project een beetje voorbij. Voor een show truck zou dit een optie kunnen zijn.

         

    Zo worden ook alle losse delen die zich hiervoor lenen gestraald en gepoedercoat. Een klein gedeelte hiervan is te zien op de foto linksboven. Alles wordt vooraf
    gefotografeerd zodat later altijd gecontroleerd kan worden of alles weer terug gekomen is. Bovendien is het ook waardevol om te kunnen laten zien wat er zoal
    gedaan is bij de restauratie als je een auto wilt laten taxeren voor de verzekering of bij eventuele verkoop. Ook de schokbrekers hadden betere tijdens gekend en
    staan dus ook op de lijst van te vervangen delen. Er zitten maar liefst tien op, twee op elke hoek plus nog twee voor de besturing. Rechtsboven de cabine, bak en
    overige delen terug van het straal bedrijf, die er ook meteen een zinkfosfaat primer op aangebracht heeft.

         

    Nu komen de probleem plekken naar voren. Hoeken van de bak, langs de dorpels van de cabine en nog heel wat plekken moet nieuw plaatwerk in gelast worden.
    Daarna komt een langdurig proces van eerdere schades uitdeuken, strak maken en pas als alles perfect geschuurd is komt de nieuwe laag lak erop.

         

    Zoals eerder al opgemerkt zal de motor de originele oranje kleur krijgen. Daarvoor moet hij eerst grondig ontvet worden. Dat gebeurt in eerste instantie met
     koud ontvetter en een hoge druk spuit. Linksboven is dit net gedaan en hier is goed te zien dat het een relatief nieuwe motor is. Wel moeten natuurlijk alle
    openingen vooraf goed dicht gemaakt worden om te voorkomen dat er water in de motor komt waar het niet hoort. De roestige waterpomp zal vervangen worden
    door een aluminium exemplaar. Midden boven het vers gepoedercoate chassis met de assen en bladveren er weer aan. Ook de uitlaat is alvast opgehangen
    omdat deze volledig gelast is en later onmogelijk nog in één stuk geplaatst kan worden. Daarna worden alle nieuwe leidingen eraan gemaakt naar voorbeeld van
    de oude. Rechtsboven een detail hiervan.

         

    Dan worden de dwarsbalken op het chassis geplaatst met o.a. de motorsteunen, bak en tussenbak steun. Daarop worden dan de nieuw gespoten motor en bak
    gemonteerd en dan ziet het er meteen heel deftig uit. Zie foto midden boven. Dan kan ook meteen de uitlaat aangesloten worden op de headers die ook een
    nieuwe zwarte keramische coating gekregen hebben. Verder wordt zoveel mogelijk aan de motor nu opgebouwd nu er nog ruimte is om overal makkelijk bij te
    kunnen. Rechtsboven één van de benzinetanks weer op zijn plaats met de afsluiter die de keuze tussen de tanks mogelijk maakt.

         

    Hierboven nog wat foto's van het compleet afgemonteerde onderstel met de besturing en alles er weer op.  Nu kan de cabine en bak er weer op...

         

    En hier is het zover. Na lange tijd voorbewerking is nu alles in de nieuwe kleur blauw gespoten en worden de delen weer samen gevoegd met het onderstel. Het
    begint weer op een auto te lijken, maar er is nog heel wat werk nodig om alles weer in te bouwen. Vrijwel ieder deel heeft wat aandacht nodig.

         

    Zo krijgt ook de kachel een nieuw element en worden in het kachelhuis ook meteen maar de afdichtingen vervangen. Je ziet er later niets meer van, maar het
    werkt wel een stuk beter en nu is de tijd dat je hier goed bij kan. Later wordt het een heel klus. Linksboven het deel dat aan de binnenkant van het schutbord
    hangt en midden boven het geheel afgewerkt aan de motorzijde. En ook de bedrading wordt dus grondig nagelopen; rechtsboven het gerestaureerde deel dat
    onder het dashboard verdwijnt. Ook hier zie je later (vrijwel) niets meer van, maar het gaat wel weer jaren mee en zal geen bron van ergernissen zijn.

         

    Linksboven de bedrading in het dashboard weg gewerkt, klaar om op de instrumenten en schakelaars aangesloten te worden. Midden boven nog even een blik
    onder de vloerbedekking: overal anti dreunplaat onder. Anders wordt het een en al ongewenst lawaai van vibrerende plaat delen. Dan rechtsboven de cockpit
    weer compleet met opnieuw gespoten stuurkolom in de kleur van het interieur, maar dan in ei glans, net als de overige interieur delen zoals de deurpanelen en
    rondom de instrumenten helemaal mat om zo weinig mogelijk last van reflectie te krijgen achter het stuur.

         

    De nieuwe hoofdremcilinder en servo gemonteerd en gevuld. Weer klaar om jarenlang betrouwbaar te remmen. Even ter vergelijking de oude op de foto midden
    boven... Ook de proportioning valve moest vervangen worden; de originele was van gietijzer maar door corrosie was één van de poorten van zijn draad gestript.
    De nieuwe is van messing en zal daar geen last van krijgen.

         

    Ook onder de bank anti dreunplaten evenals op de achterwand achter de bank. Daar overheen de nieuwe vloerbedekking waar ook nog weer een dikke viltlaag
    achter zit voor nog meer demping en warmte isolatie. Daar worden dan de gordels weer doorheen bevestigd, waarna de bank er weer in kan. Dan begint het
    weer serieus op een auto interieur te lijken. Ook de kapjes van de bank en gordels zijn even meegenomen bij het spuiten van de interieur delen zodat ook deze
    netjes in kleur passen bij de rest (foto rechtsboven).

         

    Bij het opbouwen van de portieren zijn alle raamgeleiders en rubbers vervangen, ook die van de ventilatie raampjes. Die laatste zijn altijd lastig, omdat het frame
    van deze raampjes geklonken is en dit moet allemaal uitgeboord worden. Maar het is de enige manier om ze weer tochtvrij te krijgen, want meestal zijn de
    rubbers volledig uitgedroogd en dus hard (als ze al niet aan het afbrokkelen zijn...). Als dan de ramen er weer in zitten, de mechanismen schoon gemaakt en
    opnieuw gesmeerd, slotmechaniek er weer in etc. dan kan ook het nieuw gespoten deurpaneel er weer op met gebruikmaking van nieuwe tochtstrip (de U-vormige
    strip op de foto links boven). Rechtsboven het dashboard weer bijna compleet. Als laatste gaat het instrumentenboard er weer in.

            

    Met het interieur nu zo goed als klaar wordt nu ook de laatste hand gelegd aan de buitenzijde. Koplampen, grille, tussenpaneel, richtingaanwijzers en nieuwe
    koplamp ringen worden gemonteerd. Op de foto linksboven deze laatste er nog niet op; ook achter deze nog te monteren ringen is alles netjes, al zie je er later
    niets meer van. De voorbumper midden boven op de foto was al een recenter exemplaar, echter was de helaas nooit behandeld aan de achterkant. Dus die
    vertoonde al enige roest sporen. Deze zijn chemisch verwijderd en vervolgens is er een transparante ML laag op aangebracht. Lijkt een stuk netter (foto rechts
    boven) want je kunt onder een bepaalde hoek best de achterkant zien als hij gemonteerd is. Bovendien gaat hij nu een stuk langer mee!

         

    Onder de motorkap nu ook alles afgemonteerd, alle vloeistoffen er weer in, klaar voor de start. Als laatste moest echter nog de nieuw bestelde voorste cardanas
    gemonteerd worden (foto midden boven). Deze heeft een dubbele kruiskoppeling aan één zijde met een speciaal centreerlager er tussenin. De oude was volkomen
    versleten en uitgedroogd. Dit was het laatste onderdeel dat nog binnen moest komen. Hier mee kon de restauratie afgerond worden en de auto weer in bedrijf
    worden genomen. Na een uitgebreide proefrit kon met succes ook de APK controle doorlopen worden en resteerde alleen nog het aanbrengen van witte striping
    op de zijkanten. Dit specialistische werk hebben wij uitbesteed aan een reclame bureau die dit naar volle tevredenheid heeft aangebracht.

         

    Ook de onderzijde ziet er beter uit dan de dag dat de auto de fabriek verliet. Het hele chassis en alle beugels, steunen en ook de  schilden onder de benzine
    tanks zijn gepoedercoat. De bodem van de cabine en bak zijn met dezelfde lak als de buitenkant van de auto gespoten, dus prima beschermd. Bovendien zijn
    alle naden waar vocht tussen zou kunnen kruipen ingespoten met transparante was evenals holle ruimtes. Verder is er veel nieuw van alle rem- en benzine
    leidingen tot schokdempers en rubbers. Ook is er alleen maar gebruik gemaakt van nieuw schroefmateriaal, alles van het originele type.

         

    Met de witte striping erop is het een echte blikvanger geworden! En ook het interieur mag gezien worden. Door op een foto te klikken krijg je een grotere foto
    in een nieuw venster te zien.

   
 
    Klaar voor aflevering - ready to hit the road! Deze Chevrolet K10 (de 4 wiel aangedreven versie van de C10) kan zo meedoen aan een show en zal gegarandeerd
    in de prijzen vallen. Een mooiere zul je niet snel tegenkomen!

 

 

  
1976 Chevrolet K10 pick-up

  

         

Er was al een begin gemaakt met de demontage
van deze stoere verhoogde Chevrolet pick-up toen
wij de opdracht kregen hem opnieuw te spuiten en
een algehele opfrisbeurt te geven. Maar aangezien
het grondig moet gebeuren en ook het onderstel en
de motor ruimte de nodige aandacht gaan krijgen
gaat de hele auto tot de laatste schroef uit elkaar.

De auto was al eens eerder gespoten, dus alle oude
lagen gaan er eerst af door een combinatie van
stralen en schuren. Er zullen ook wel de nodige
roestgaten tevoorschijn komen ondanks dat hij er
nog best netjes bij staat afgezien van een deuk in
het achterscherm.

Motorisch hoeft er niet gereviseerd te worden omdat
er een relatief nieuwe motor in ligt. Door wat olie
lekkage ziet die er alleen niet al te fraai uit, dus
dat gaan we verhelpen met nieuwe pakkingen en
een nieuwe laag Chevy Orange verf.

    Één blik in de motor ruimte zegt al genoeg: hier valt nog wel een en ander te verbeteren. Alles zal zo veel mogelijk weer in originele
    staat terug gebracht worden. De laadbak zal in plaats van de kleur van de carrosserie een zwarte bescherm coating krijgen.

  

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact