11970 Dodge Challenger RT

 

  
1973 Pontiac Firebird Trans-Am

  
  

Inmiddels zijn we met de restauratie van deze mooie Trans-Am begonnen. Eerst zal de auto geheel gedemonteerd worden tot op het kale frame. Ondertussen worden alle chassis delen klaar gemaakt om te worden gestraald om vervolgens gepoedercoat te worden. Gelijktijdig zal een lijst aangelegd worden van alle nieuwe onderdelen die nodig zullen zijn.

Daarna worden carrosserie bodem en randen gestraald en meteen voorzien van een epoxy coating. De rest van de carrosserie wordt mechanisch/chemisch ontlakt. Vervolgens zal de roestschade gerepareerd worden en daarna begint het proces van strak maken en spuiten weer. Maar zover is het nog niet....

Aangezien deze auto nog zijn originele 455 motor (7,5 liter) heeft, wordt deze gereviseerd. Wel wordt hij opgebouwd met een aantal subtiele inwendige aanpassingen, waardoor het vermogen net íets meer zal zijn. Ook de automaat word gereviseerd, rekening houdend met het toegenomen vermogen.

Verder komen er weer origineel uitziende wielen
onder, maar dan wel in 17" en wordt het interieur
volledig opnieuw bekleed van de isolatie onder het
tapijt tot aan de hemelbekleding.


   Begonnen wordt met het demonteren van de voorkant. Na de motorkap worden eerst de voorschermen eraf gehaald. Dit is nodig omdat de voorbumper er pas af
   kan nadat het radiateur frame eruit is. Deze constructie is alleen in 1973 toegepast i.v.m. de nieuwe eisen die destijds in Amerika ingevoerd werden wat betreft
   de "impact resistance" van de voorbumper. Ook de speciale rubbers waarmee de bumper opgehangen is (zie foto rechtsonder) zitten alleen op de modellen van
   1973. Deze worden gelukkig inmiddels weer gereproduceerd, want zoals op de foto te zien is, is er niet veel meer van over.

        
   Ook van het accubakje en het deel van het radiateur frame dat daar onder zit is niet veel meer over. Een accubak is zo te bestellen, maar het radiateur frame
   zal moeten worden gerepareerd, aangezien dit (nog) niet gereproduceerd wordt. Als de radiateur en het bijbehorende frame er dan uit zijn, kan ook de voorbumper
   eraf. Wat hiervan overblijft is te zien op de foto rechtsonder. Vanaf 1973 is dit bij alle Amerikaanse auto's zeer zwaar uitgevoerd; wat hier ligt is allemaal 5mm dik!
   Zelfs de kunststof neus is gegoten op een 5mm dik metalen frame. Behalve laatstgenoemde zullen al deze delen gepoedercoat worden in mat zwart.

        

   Nu alle plaatwerk, bumper en radiateur eraf zijn, zijn de remmen, wielophanging en de besturing aan de beurt. Het demonteren van de wielophanging gaat met de
   motor er nog in een stuk makkelijker, omdat het gewicht van de motor meehelpt om de veren onder druk te zetten. Is de motor er een keer uit, dan is de auto zó
   licht geworden dat de veren niet eens meer ingedrukt worden met een krik eronder. Op de foto rechtsonder de delen van de wielophanging, die ook gepoedercoat
   zullen worden, nadat de veerbussen en fusees eruit geperst zijn. De veren worden vernieuwd, omdat die al zover doorgezakt waren, dat de banden de
   binnenschermen al raakten, dit mede door het feit dat de onderste stootrubbers weg waren. Kijk maar eens naar de eerste twee foto's helemaal bovenaan deze
   pagina. Hier is duidelijk te zien dat de rijhoogte vóór lager is dan achter (bandenmaat vóór en achter is gelijk).

        

   Na het aftappen van alle vloeistoffen worden motor en bak eruit gehaald. Deze worden allebei eerst aan de kant gezet, om later te worden gereviseerd.
   Nu zit alleen het subframe er nog onder, maar nu gaan we eerst verder met de achterwielophanging. Ook de achteras wordt eerst afgetapt en vervolgens worden
   de remmen eraf gehaald. Om deze er in hun geheel af te halen, is het nodig de steekassen er eerst uit te halen. Daarna wordt de as helemaal afgedicht met
   speciaal hiervoor gemaakte doppen, om ook te kunnen worden gestraald en gepoedercoat. Ook de bladveren worden uit elkaar gehaald en de veerbussen
   worden eruit geperst, zodat elk blad afzonderlijk gepoedercoat kan worden. Rond de benzinetank (foto rechtsonder) zit vrij veel roest, vooral bij de achterbumper.
   De tank zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden. Als deze gestraald zou worden, dan blijft er zó weinig van over dat dit niet meer veilig is. Uiteraard
   worden ook alle leidingen voor benzine en remmen vernieuwd met reproducties in origineel gegalvaniseerd staal met spiraal omwikkeld.

        

   Boven de benzinetank, in de kofferbak lag nog de originele (nooit gebruikte) "space-saver" reserveband, inclusief krik en alle accessoires. Helaas is het patroon
   om band te vullen leeg, maar die is wel weer te vullen. De bodem van de kofferbak ziet er behoorlijk roestig uit door lekkage, maar is nog wel vrij hard en hoeft
   waarschijnlijk niet vervangen te worden. De kofferdeksel zelf is wel slecht, en ook het paneel waar de achterlichten in zitten behoeft wat aandacht. Daarentegen
   is de rand van de kofferbak waar het rubber in gelijmd zit absoluut puntgaaf zonder ook maar één plekje roest!

        

   Nu ook achter alles gedemonteerd is, wordt het subframe vóór eraf gehaald. Deze zit met 4 bouten via rubberbussen aan de carrosserie vast. Wat hier nog van
   over is, is te zien op de foto midden onder. De bouten zullen het niet gauw begeven, want deze zijn 5/8"unc (16mm dik dus), maar doordat de rubbers vergaan
   en de metalen bussen helemaal wegroesten gaat het subframe steeds meer bewegen tijdens het rijden. Dit zijn wel de belangrijkste verbindingspunten waarmee
   de hele voortrein en motor dus aan de carrosserie vast zitten! De enige andere verbinding zijn de voorschermen, maar deze dragen niet écht bij aan de stevigheid
   van het geheel. Dus nieuwe rubber bussen en dan ook maar gelijk nieuwe bouten.

        

   Tenslotte moet dan het interieur er nog uit. Dit is door het lange stilstaan in vochtige omstandigheden behoorlijk gaan schimmelen. Dit is goed te zien op de foto
   rechtsboven - het tapijt hoort zwart te zijn, maar heeft hier verschillende kleuren door de schimmel! Ook de hemel is helemaal beschimmeld. Aangezien we de
   auto inmiddels al op de rotisserie gemonteerd hadden, kon hij dus naar buiten worden gerold om daar alle beschimmelde delen eruit te halen. Dit was beslist
   het minst leuke werk tot dusver!!! Met alle bekleding er nu uit, moet het dashboard en de verwarmingsdelen gedemonteerd worden. Dit gaat allemaal vrij snel.
   Het dashboard is nog helemaal goed en moet alleen grondig schoon gemaakt worden. De bedrading zal hier en daar gerepareerd en getest moeten worden,
   maar is te goed om te moeten worden vervangen. Wel moeten de instrumenten gerestaureerd worden; zo is op de mijlenteller een papieren (!) km teller schaal
   geplakt en ook het klokje werkte niet meer. Maar dat zou ook uniek geweest zijn, want deze zijn altijd stuk. De rest van de instrumenten zullen ook allemaal
   getest en waar nodig gerepareerd of vervangen worden.

        

   Als laatste voorbereiding vóór het stralen worden alle oude kitranden uitgestoken, zodat nergens meer verborgen roest achterblijft. Dit is te zien op de foto's
   linksonder en midden onder. Wat hier ook opvalt, is dat de bodem er op een paar plekken na, nog best goed uitziet.  Op de foto rechtsonder staat de carrosserie
   klaar om te worden gestraald. Wel moet hier de bodem nog afgestoken worden van de dikste stukken undercoating, aangezien dit met stralen heel veel tijd kost
   om er helemaal goed af te krijgen. Dit veroorzaakt dan weer veel warmte, met als gevolg kans op vervorming.

        

   Hieronder nog even een paar close-ups van roestplekken. Achtereenvolgens de onderkant van de A-stijl, waar de hoek van het dashboard weg is. Dit zal eerst
   nog even verder uitgesneden worden voor het stralen. Ook het deel tussen portier en achterwiel is helemaal weg. Hier zat een spoiler voor. Op de laatste foto
   een stuk van de spatbord rand - zowel de buitenkant als de binnenkant zijn over een groot deel weg. Ook dit zal weggesneden worden vóór het stralen.

        

   Op de foto's onder is te zien wat er na het stralen overgebleven is. En dat valt zeker niet tegen! Zelfs de bodem van de kofferbak is nog helemaal gaaf, op de zgn.
   extentions na; dit zijn de delen aan de zijkant, die de verbinding met het achterscherm maken. Deze zijn er vóór het stralen al uitgehaald omdat deze zo ernstig
   verroest waren dat vervangen de enige optie was. Dit geldt ook voor de wielkasten en de achterschermen. Verder zijn het voornamelijk kleine stukjes die
   gerepareerd moeten worden.

        

   Hieronder nog even een paar details van de binnenzijde van de achterschermen. Op de middelste foto is goed te zien hoe ver de randen door roest weg zijn. De
   dorpels zijn daarentegen nog helemaal gaaf (foto rechtsonder). Deze werden ook in 1973 al gegalvaniseerd en dat heeft er toe bijgedragen dat we er nu geen
   werk van hebben!

        

   Op de kleine plaatjes dat het verder maar kleine plekjes zijn die gerepareerd moeten worden. Wel een opvallende plek is de onderkant van de dakrand (eerste
   foto). Hier is kennelijk water blijven zitten tussen deze rand en de sierlijst. Op de tweede foto één van de hoeken vóór de A-stijl waar het dashboard tegen aan
   komt. De middelste foto toont de enige gaatjes in de bodem! Deze zitten links vóór tegen de binnendorpel. De twee laatste foto's tonen het bekende euvel van
   de voorschermen, waar aan de onderkant nieuwe stukken moeten worden gezet.

              

   Het wachten is nu op het nieuwe plaatwerk dat binnen moet komen. Zodra dit er is zal er weer veder gewerkt worden aan dit project. Ondertussen worden al wel
   zoveel mogelijk onderdelen die opnieuw gebruikt gaan worden voorbewerkt, zodat deze alvast klaar liggen.

        

   Linksboven is te zien hoe het slechte deel uit het dak gesneden is met het uitgesneden deel er nog bij. Dit is het deel dat te zien was in de eerste foto op de
   vorige rij kleine foto's. Middenboven is het nieuwe deel uit een donor auto er netjes in gelast; nog even een dun laagje plamuur, en er zal straks niets meer van
   te zien zijn. Rechtsboven één van de beruchte plekken onder de achterbank, waar de ankerplaten voor de gordels zitten; dit is bij deze auto's altijd weggeroest.
   Hier viel het nog best mee, zodat er maar een paar kleine plaatjes ingelast hoefden te worden.

        

   Ook de vloer links vóór was langs de dorpel gedeeltelijk weg; ook hier is een nieuw deel voor gemaakt en er netjes in gelast (en dus niet eroverheen, maar precies
   op maat gemaakt en er tussen gezet). Ook dit was maar een heel klein deel, want er zijn complete vloerdelen leverbaar voor deze auto's waar de vloer voor het
   grootste deel helemaal weg is... Op de middelste foto het slechtste deel van de auto: de achterschermen. Deze waren zoals eerder te zien langs de randen
   helemaal doorgeroest. Rechtsboven is het grootste deel al weggesneden, alleen het hoekje waar de gaten voor de bumper zitten is voor het passen van het
   nieuwe paneel nog even behouden, maar zal uiteindelijk ook helemaal weggesneden worden. Ook de binnenschermen en delen van de kofferbak bodem zijn
   eruit gehaald.

        

   Linksboven is het nieuwe paneel al gemonteerd, zij het nog niet definitief. De nieuwe binnenschermen en kofferbak delen moeten nl. eerst nog ingelast worden
   (zie de tweede foto) waarna alles definitief vastgezet kan worden.  Daarna resteren alleen nog een paar kleine delen rond de achterlichten en het deel onder de
   achterbumper. Ook de voorschermen zijn al gerepareerd met nieuwe plaatdelen aan de onderzijde tussen wiel en portier. Net als de hele auto worden deze vóór
   het spuiten eerst nog helemaal van oude lak en plamuur ontdaan. Daarna zal de auto klaargemaakt worden om te worden gespoten!

        

   Linksboven wordt de bestaande vloer van de kofferbak voorbereid d.m.v. het inlassen van nieuwe randen, zodat de nieuwe delen hier weer aan vast gelast kunnen
   worden. De vloer zelf was op een paar kleine gaatjes na nog helemaal goed. Middenboven zit de nieuwe wielbak erin nadat eerst alles pas gemaakt is (het achter-
   scherm is er even weer afgehaald om te laten zien hoe het er van binnen uitziet, maar tijdens het inlassen van de wielbak zat het achterscherm er met klem-
   tangen op omdat dit uiteraard perfect aan moet sluiten op de wielbak!). Op de foto rechtsboven is het zgn. "trunk extension panel" te zien; zeg maar het opvul
   deel tussen de kofferbak vloer en het achterscherm. Wat hier niet meer te zien is, is dat dit deel eerst in drie delen moest worden gesneden en met nog twee
   zelf gemaakte delen tot een passend geheel gelast moest worden (volgens de leverancier van dit onderdeel was "enige aanpassing" vereist!). Een beter passend
   deel is voor dit bouwjaar helaas op dit moment niet leverbaar. Wat op deze foto's ook te zien is dat na elke bewerking alles meteen weer een laagje epoxyprimer
   krijgt, ook al ziet niemand er ooit weer wat van; juist deze plekken zijn gevoelig voor roest als gevolg van condens.

        

   Op de drie foto's hierboven zitten alle nieuwe delen definitief gemonteerd; de lange rand waarmee het nieuwe paneel aansluit op het originele deel (d.m.v. een
   verzet) is net glad geslepen en moet nog gespoten worden. Op de middelste foto is te zien hoe het opvul paneel perfect past. Ook de aanluiting van de nieuwe
   wielbak aan het bestaande deel is meteen afgewerkt met een blijvend elastische kit en alle proplassen zijn ook even ingesmeerd met een beetje epoxyprimer
   na gladgeslepen te zijn (rechtsboven).

        

   Als laatste deel moet de achterkant nog klaar gemaakt worden. Dit was dermate roestig, dat er al vóór het stralen de onderste helft afgesneden is, zodat ook
   de binnenkant mooi blank kon worden gemaakt (dit is een holle ruimte waar altijd erg veel roest zit). De onderrand van het binnenste deel is op de foto rechts
   boven al gerepareerd en de rand waar het nieuwe deel aan vast moet worden gemaakt is al voorbewerkt (zaten diverse deuken in die met lood opgevuld waren).
   Op de middelste foto zit het nieuwe deel erop; dit deel is niet als reproduktie verkrijgbaar, dus moesten we het zelf maken m.b.v. een Engels wiel (een soort
   wals waarmee je allerlei ronde vormen kunt maken). Hiermee is de carrosserie klaar en kan de voorbewerking voor het spuiten beginnen. De losse delen, zoals
   voorschermen (foto rechtsboven), portieren (foto linksonder) en motorkap zijn ool allemaal kaal gemaakt en zijn inmiddels in de epoxyprimer gespoten.

        

   Op de foto middenboven zomaar even een greep uit de grote hoeveelheid bouten en moeren; deze zijn van de voorschermen. Deze worden per deel van de auto
   als groep gefotografeerd alvorens het deel wat hergebruikt kan worden te laten verzinken. Verreweg het grootste deel wordt echter vervangen door nieuw materiaal
   wat dan wel van hetzelfde type moet zijn als origineel, anders proberen we toch zoveel mogelijk de originele wél weer te gebruiken. Dit geldt ook voor b.v. de
   assen waarmee de bovenste draagarmen van de voorwielophanging aan het subframe zitten. De originele worden opnieuw gebruikt: zie hierboven rechts - de
   achterste is zoals hij van de auto afkomt en de voorste is nadat hij gestraald is met glasparel en daarna geborsteld, maar vóór het verzinken. Dit alles kost wel
   wat tijd, maar het resultaat is straks ook een auto die echt perfect is tot in de details!

        

   Hierboven het eerste begin van het strak maken van de carrosserie; het rechter achterscherm is al in grote lijnen klaar en het linker scherm heeft net de eerste
   laag plamuur gekregen. Ook het gat in het dak waar de antenne zat is strak gemaakt; dit had toch een vrij groot deel aangetast.

        

   Linksboven staat de auto in de laatste primer laag, klaar om gespoten te worden. Eerst wordt de binnenkant gespoten. De foto's hierboven tonen het interieur in
   de kleur zoals de rest van de auto ook wordt: Buccaneer Red, één van de drie kleuren waarin de Trans-Am in 1973 te krijgen was (de andere twee waren Cameo
   White en Brewster Green).

        

   Net als de binnenkant worden ook de lasnaden aan de bodem allemaal voorzien van een nieuwe kitrand zodat hier geen vocht tussen kan kruipen (foto linksboven)
   Daarna wordt ook de bodem in de kleur van de auto gespoten met dezelfde kwaliteit 2K lak als de rest van de carrosserie. Vervolgens wordt het schutbord en
   het paravan evenals de binnenkant van de kofferbak matzwart gespoten. Dan ziet de auto eruit zoals op de foto rechtsboven.

        

   Dan wordt alles weer afgeplakt en wordt als laatste de carrosserie aan de buitenkant gespoten. Als hij dan uit de spuitcabine naar buiten komt en alle papier
   eraf is ziet het eruit zoals op de foto's hierboven. Nu worden eerst nog de holle ruimtes behandeld tegen roest. Belangrijk is dat dit tot in alle hoekjes komt, want
   juist daar wil zich gemakkelijk vocht door bv. condens nestelen wat dan op korte termijn alweer kan zorgen voor... roest! Hierna zal met de opbouw begonnen
   worden. Veel onderdelen liggen al klaar, zoals subframe en alle delen de wielophanging, besturing e.d. Al deze delen zijn zwart gepoedercoat. 

        

   Nadat de holle ruimtes allemaal behandeld zijn met conservering kan worden begonnen met de opbouw. Als eerste worden alle nieuwe bezine aanvoer, retour
   en remleidingen gemonteerd onder de auto en op het voorste subframe nu er nog niets in de weg zit. Daarna wordt de achteras met de bladveren (linksboven)
   gemonteerd. Alle bladen van de veren zijn afzonderlijk gepoedercoat en voorzien van nieuwe glijplaatjes. Ook de rubber bussen vóór en achter en de rubberblokken
   tussen as en de bladveer zijn uiteraard vernieuwd. Midden boven is de nieuwe benzinetank met aanzuigbuis en drijver etc. te zien. De oude tank was dermate
   roestig dat stralen niet meer verantwoord was. Rechtsboven is de gemonteerde tank aangesloten op de nieuwe benzine aanvoer en retour leidingen te zien.
   Ook is hier te zien dat het nieuwe lager, de keerring en remcilinder al op de as geïnstalleerd zijn en een originele AC Delco schokdemper.

        

   Ook aan de voorzijde is inmiddels het subframe met nieuwe rubber bussen en bouten gemonteerd met de bovenste wieldraagarmen, motorsteunen e.d. Midden
   boven een kijkje binnenin de auto waar de eerste bedrading alweer bevestigd is. Ook de nieuwe isolatie tegen het schutbord zit er al in. Hierna zullen kachelhuis
   en ventilatie systeem gemonteerd worden. Daarnaast zijn diverse delen uit het interieur gerestaureerd die origineel van blank onbehandeld metaal zijn, zoals
   rempedaal met bevestigingsbeugel, gaspedaal, parkeerrem pedaal, automaat selectie hendel e.d. Deze worden alle chemisch ontroest omdat stralen het
   oppervlak aan zou tasten. Nu wordt alleen de roest verwijderd en blijft er zuiver schoon metaal achter met een glad oppervlak net of het zo uit de fabriek komt.
   Daarna worden ze van een onzichtbaar beschermlaagje voorzien zodat het fabrieks nieuwe uiterlijk ook behouden blijft; als voorbeeld is op de rechter foto boven
   het rempedaal te zien: boven roestig zoals het vóór de behandeling eruit zag en op de onderste helft na de behandeling.

        

   Linksboven de originele isolatie die onder het tapijt komt. Dit is een zwaar produkt van karton en bitumen die de fabriek toepaste om resoneren van de bodem te
   voorkomen. Midden boven het gerestaureerde kachelhuis dat rechtsboven weer tegen het schutbord gemonteerd is met de kanalen voor de ventilatie.

        

   Met het dashboard er weer in, tapijt op de vloer en de shifter weer op de tunnel begint het er weer op te lijken. Ook de stuurkolom is deels uit elkaar geweest (op
   de bovenhelft van de foto midden boven). Hij is opnieuw gespoten, voorzien van nieuwe schakelaars en contactslot. Tevens zijn nieuwe chromen hendels voor het
   verstellen van het stuur en de richtingaanwijzer aangebracht. Op de onderste helft staat het resultaat minus de kraag die erboven los bij ligt. Deze is van aluminium
   en was extreem geoxideerd. Hij is eerst met glasparel gestraald en vervolgens met een speciale verf gespoten die na droging een "wrinkle finish" patroon geeft
   die precies lijkt op de fabrieks originele finish. Rechtsboven is het dashboard helemaal klaar en ook het nieuwe middenconsole zit erin.

        

   Linksboven een kijkje onder het dashboard: ook hier ziet alles er nieuw uit, ook al lijkt voor veel mensen bedrading altijd wat warrig. Zoals het er hier uitziet, zo
   zag het er ook uit toen het de fabriek net uit kwam. De hele kabelboom is opnieuw gewikkeld, waar nodig gerepareerd en van nieuwe connectors voorzien.
   Midden boven is te zien dat ook de wielophanging vóór inmiddels klaar is. Ook zijn er nieuwe remschijven en gereviseerde remklauwen opgezet. Rechtsboven
   nog een close-up van de vering, stabilisatiestang e.d. De veren zijn nieuw en rood gepoedercoat (en niet oranje zoals het op de foto lijkt) en ook de schokdempers
   zijn uiteraard nieuw. Verder zijn het allemaal originele delen die zwart gepoedercoat zijn. De fusees en stuurkogels zijn natuurlijk wel allemaal nieuw.

        

   Ook de achterremmen zijn klaar gemaakt met allemaal nieuwe delen. Het enige dat hier oud is zijn de zwart gepoedercoate platen die aan de as zitten waar
   alle delen op gemonteerd zitten. Midden boven de nieuwe remtrommels: zelfs deze zijn met hitte bestendige lak gespoten in de kleur van blank gietijzer en
   zelfs voorzien van een blanke lak voor een langdurige bescherming. Rechtsboven een blik onder de auto in dit stadium: hier is alles klaar in afwachting van
   het installeren van motor, bak en cardanas.

        

   In dit stadium moet de motor nog gereviseerd worden. Linksboven wordt hij gedemonteerd: hier is de onderzijde met de krukas te zien. De motor had de laatste
   circa 10 jaar niet meer gelopen nadat er koelvloeistof in de olie geconstateerd was. Bij het verwijderen van de pan werd dan ook een kleine liter melkwitte sludge
   op de bodem gevonden. Dit viel erg tegen, want bovenin de motor was hier niets van te zien. Maar door de lange stilstand was dit allemaal natuurlijk al lang
   naar beneden gelopen. Na het los schroeven van een paar lagerkappen bleken ook de krukas en drijfstang lagers helemaal in de witte drap te zitten. Nodeloos
   te melden dat de lagers helemaal weg zijn, maar ook de krukas moet geslepen worden. Daarentegen is de conditie van de zuigerwanden vrij goed. Wel zaten
   er 2 gebroken zuigerveren in. Dat dit geen sporen achtergelaten heeft wijst erop dat dit gebeurt moet zijn kort voordat de motor uit bedrijf genomen is. De nokkenas
   vertoont wel wat slijtage (en de lagers ook), maar deze zou toch vervangen worden door een roller nokkenas met een wat agressiever profiel. Eerst gaan we de
   nodige bewerkingen aan blok, krukas en koppen uit laten voeren en nieuwe onderdelen bestellen zodat de motor straks beter als nieuw loopt.

        

   Ondertusssen zijn alle accessoires van de motor, zoals de dynamo, startmotor, stuurpomp etc. ontroest, gereviseerd met de nodige nieuwe onderdelen en
   van een nieuwe verflaag voorzien zoals op de foto linksboven te zien is (klik op de foto voor een vergroting). Voor de carburateur moest een vervangend exemplaar
   (van hetzelfde type) worden besteld: het afgebeelde exemplaar midden boven is de originele; helaas bleek dat door jarenlange stilstand, waarvan een gedeelte
   buiten, ernstige corrosie het aluminium op een aantal belangrijke punten aangetast had. Zo bleek o.a. het schroefdraad van de vlotternaald zitting helemaal weg
   te zijn en hier zit onvoldoende materiaal om een helicoil of iets dergelijks te installeren. Gelukkig reviseerd de bekende carburateur fabrikant Holley in Amerika
   vrijwel alle types en merken carburateurs, waaronder ook de Rochester Quadrajet. Zie de foto rechtsboven.

        

   Verder is het interieur klaar gemaakt en zijn alle nieuwe ruiten erin gezet, alleen de achterruit is de originele terug geplaatst. Op de foto's hierboven is te zien
   hoe de originele staat van de stoelen was: links de onderkant van de bestuurdersstoel, waarvan het gescheurde schuim met touwen bij elkaar werd gehouden.
   Linksonder dezelfde stoel na het opnieuw bekleden. Ook het metaal van de frames was nogal roestig, waarop besloten werd dan maar alle delen van de stoelen
   en achterbank te gaan stralen en poedercoaten, ook al is er later weinig van te zien, behalve dan de roestdeeltjes die op het nieuwe tapijt onder en rondom de
   stoelen zou vallen. En om dat te voorkomen is poedercoaten weer de ideale oplossing, want probeer maar eens de veren van een zitting (nat) te spuiten met
   verf en 99% van de verf gaat verloren, terwijl het elektrisch geladen poeder bij poedercoaten naar het metaal toe getrokken wordt en bovendien het overtollige
   poeder ge-recycled kan worden (zie ook de uitleg over poedercoaten hier).  Rechtsboven een aantal delen na het poedercoaten.

        

   Linksboven dus de bestuurdersstoel met nieuw schuim, een vervangende mat met staaldraad ter ondersteuning, nieuwe bekleding en ontroeste en opnieuw
   gesmeerde geleiders. Deze laatste worden niet gestraald, maar chemisch ontroest omdat anders achtergebleven zandkorreltjes het mechaniek ernstig zouden
   doen slijten (en bovendien hinderlijke schurende geluiden maken bij het vertellen van de stoelen). Midden en rechtsboven de rugleuning vóór en na het opnieuw
   bekleden: ook hier nieuw schuim, ook al was het originele lang niet zo slecht als de zitting. Op de oude bekleding en dus ook het schuim zat ontzettend veel
   schimmel en rook bovendien erg muf (een goede reden om oude bekleding buiten van de stoelen te halen ...)

        

   Met de nieuw beklede bank en stoelen er weer in is het interieur klaar op de gordels na, die nog onderweg zijn (worden gereviseerd door een gespecialiseerd
   bedrijf in Amerika met nieuw gordelmateriaal en opnieuw verchroomde gespen). Door op de middelste foto hierboven te klikken is deze te vergroten. Als finishing
   touch is er een klassiek uitziende radio met knoppen en een cassettespeler in het dashboard gezet, die voorzien is van een MP3/i-pod aansluiting zodat ook
   geluisterd kan worden naar muziek op een moderne manier. Verder zijn er vier luidsprekers gemonteerd op de originele plaatsen hiervoor.

        

   Met het motorblok terug van het revisiebedrijf waar de cilinders gehoond zijn, de zuigers voorzien zijn van nieuwe zuigerveren, de krukas geslepen, het blok gevlakt,
   de koppen idem, de kleppen geslepen en voorzien van nieuwe veren en alles gecontroleerd kan de motor verder afgebouwd worden. Ook de buitenkant krijgt een
   nieuwe verflaag. Hiervoor wordt het blok en de koppen eerst grondig ontvet en ontroest met een oude carterpan erop en de bovenkant afgeplakt met plastic om te
   voorkomen dat er weer stof e.d. in de schone motor komt (foto linksboven). Alles wordt tot in de kleinste hoekjes schoon gemaakt tot er een glimmende motor
   overblijft, waarna de koppen erop gezet worden. Dan moeten de delen afgeplakt worden waar geen verf mag komen. Tenslotte krijgt het geheel een paar lagen
   primer, vervolgens een paar lagen kleur en ter afsluiting nog drie lagen blanke lak. Eenmaal uitgepakt ziet het er dan zo uit als op de foto midden boven, waar de
   nieuwe distributieset er al opgezet is. Ook het distributiedeksel, de waterpomp en alle bijbehorende delen worden nieuw gemonteerd (rechtsboven).

        

   Straks niet meer zichtbaar, maar ook een nieuwe oliepomp mag niet vergeten worden bij een revisie (linksboven). Op de foto boven in het midden het nieuwe
   hart van de motor: een roller nokkenas met bijbehorende hydraulische rollerlifters. Hiermee zal de motor straks helemaal tot leven komen! Rechtsboven zit alles
   zover in elkaar, met een nieuwe carterpan en een nieuwe benzinepomp, om weer geïnstalleerd te worden.

        

   Eerst moet nog de automaat weer herenigd worden met de motor. Ook de automaat heeft een complete revisie met nieuwe koppelomvormer achter de rug en
   stond al enige tijd klaar. Nadat de bak en de motor weer één geheel vormen en ook de motorsteunen aan het blok bevestigd zijn kan het geheel voorzichtig op zijn
   plaats gebracht worden (midden boven). Op de foto rechtsboven zit het meeste er al weer op. Ook de remmen zijn hier al op de nieuwe hoofdremcilinder aange-
   sloten e.d. Het wachten is op dit moment nog de binnenkomst van de juiste stoterstangen, die i.v.m. de rollerlifters een afwijkende lengte van de standaardlengte
   moeten hebben. Ook komt er nog een nieuwe valleypan om dezelfde reden (het inlaatspruitsuk en carburateur zitten nog los). Daarna kan de voorzijde van de
   auto verder afgebouwd worden. (de foto rechtsboven is d.m.v. aanklikken te vergroten)

        

   Op de foto linksboven zijn de juiste stoterstangen geïnstalleerd waardoor de roller rockers ook geplaatst konden worden. Deze zijn voorzien van een meedraaiend
   deel waar hij op de klepsteel rust om frictie en slijtage te minimaliseren. Ook de klepveren zijn vervangen door een type die speciaal hoort bij de nieuwe nokkenas.
   Midden boven is ook de nieuwe valleypan en het nieuwe inlaatspruitstuk met carburateur, benzineleiding etc. definitief gemonteerd. De ontsteking is op tijd gezet
   en alleen de uitlaat en de bougiekabels moeten er nog aan + wat olie en water e.d. voor de eerste start. Rechtsboven de opbouw van de neus: alles zit er weer op,
   alleen de voorschermen en de voorbumper moeten er nog op. De voorbumper vormt eigenlijk de hele voorzijde van de auto zodat dit echt de finishing touch is
   waarmee de auto zijn identiteit weer terug krijgt.

        

   Eindelijk is het dan zover dat de voorschermen er weer op kunnen. Linksboven zitten ze er net op en nu is het belangrijk alles goed te stellen, zodat de neus en
   de motorkap straks perfekt passen. Op de middelste foto is dit allemaal gedaan en is ook de verlichting + bedrading geïnstalleerd en getest. Het belangrijkste
   deel van het poetswerk is hier ook gedaan en als dit helemaal klaar is zal de "screaming chicken" weer aangebracht worden op de motorkap evenals de overige
   stickers die origineel op de auto  horen. Rechtsboven nog een blik onder de motorkap: alleen de uitlaat moet nog onder de auto gemaakt worden en dan is het
   zover om de motor te starten en alles na te lopen en te testen.

        

   Ook de achterkant is inmiddels geheel afgebouwd met een nieuw verchroomde bumper. Na het laatste poetswerk zal hier ook de spoiler weer teruggeplaatst
   worden. Midden boven de nieuwe wielen: vrijwel hetzelfde type als origineel, maar dan wel twee maten groter (17" i.p.v. 15") waardoor er moderne banden
   gebruikt kunnen worden. Rechtsboven: nagenoeg klaar voor de eerste testrit!

        

   Op de drie foto's hierboven is de nieuwe originele dubbele uitlaat te zien met de originele enkele dwarsgeplaatste demper tussen de achteras en de benzinetank.

        

   Met de uitlaat eronder kan de auto nu eindelijk weer op z'n wielen komen te staan. Eén van de laatste dingen die dan nog moeten worden gedaan is het stellen
   van de portier ruiten. Dit kan pas worden gedaan als alles definitief gemonteerd is de auto moet op een vlakke ondergrond staan. Dit is een nauwkeurig karwei, en
   als alles naar tevredenheid afgesteld is worden de portieren aan de binnenkant afgedekt met een dampremmende folie (linksboven) waar dan vervolgens de
   deurpanelen over aangebracht kunnen worden. Midden boven het resultaat: het onderste, van harde kunststof gemaakte deel, is origineel en het bovenste, beklede
   deel, is nieuw. Onder de motorkap zijn dan ook de laatste delen gemonteerd en aangesloten; alleen de "shaker" is hier omwille van de zichtbaarheid nog even
   weg gelaten. Klik op de foto om een grotere afbeelding te zien. Dit is de originele 455 cubic inch (7,5 liter) motor waarmee de auto uit de fabriek kwam.

        

   Zelfs de kofferbak is tot in de puntjes origineel: "space-saver spare" reserveband met bijbehorende fles met drijfgas voor het oppompen ervan,  originele krik,
   grondplaat en wielmoersleutel! Dan is het zover om de motor, bak etc. te voorzien van alle vloeistoffen en kan hij gestart worden. Ondanks de diverse modificaties
   werd de eerste poging meteen beloond: na het even aanzuigen van de benzine sloeg de motor meteen aan en liep vanaf het eerste moment al goed. Na controle
   op lekkages (geen) meteen ook de ontsteking afgesteld nadat de motor op temperatuur was gekomen; stond slechts 3 graden van het optimale punt! Ook de
   eerste testrit geen verrassingen - alles OK! Daarna nog naar de APK: even op de remmentestbank, nummers gecontroleerd, verlichting etc. en hij was klaar voor
   aflevering. Na een laatste poetsbeurt staat hij op de foto rechtsboven op de trailer om afgeleverd te worden.

  

   De foto rechtsboven is aan te klikken voor een supergroot formaat.

 

 

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact