11970 Dodge Challenger RT

 

  
1959 Chevrolet Apache pick-up

  
     

Hier de eerste foto's van de Apache zoals wij hem
opgehaald hebben. Er komen nog mooie velgen
onder met klassieke banden met breed wit zijvlak.

Zo op het eerste gezicht lijkt het op de foto's alsof
de auto al bijna klaar is, maar er is nog heel wat
te doen. Zo moet de electrische bedrading nog door
de hele auto gelegd worden, de motor moet
afgebouwd worden en er moeten nog heel wat
dingen aangepast worden. Zo moet bv de automaat
bediend gaan worden met de versnellingshendel
van de oorspronkelijke 3-bak die er in zat en er zal
een cardan as gemaakt moeten worden die de
modernere V8 met automaat moet verbinden met
de originele achteras.

Kortom genoeg werk te doen. We gaan eerst inventariseren welke onderdelen er besteld of gemaakt moeten worden, zodat we alles hebben
om de auto af te bouwen.

  


        

   Eén van de eerste dingen die gedaan zijn is het afbouwen van de portieren. Om te beginnen moesten de ruiten in de nieuw verchroomde frames gelijmd worden,
   nieuwe rubbers in de ventilatie raampjes en nieuw vilt in de gelijde rails. Op de foto linksonder het portier met alleen het slot erin. Daarnaast de foto zoals het
   eruit ziet met alles erop en eraan. Details zoals de kleine klemmetjes (de 3 kleine zwarte puntjes langs het deurrubber, 2 onder en 1 boven het slot moesten
   zelf gemaakt worden) zijn nodig om te voorkomen dat het rubber los getrokken wordt door de spanning die hier op staat. Bovendien horen ze er origineel ook
   te zitten. Rechtsonder is te zien hoe roestig het portier van binnen is. Ik heb geprobeerd zichtbaar te maken hoe het er vóór en na de behandeling uit ziet: op
   de linker helft is het droge roest en op de rechter helft is het geïmpregneerd met RX-5 en nabehandeld met RX7 van Caprotech. Aangezien dit beide transparant
   is ziet het er nog steeds roestig uit (misschien nog wel erger!), maar de bestaande roest is nu geheel afgesloten en vocht zal er geen vat meer op hebben.

        

   Vervolgens is begonnen met de inbouw van de gastank voor LPG installatie. Linksonder de ruimte waar het reservewiel oorspronkelijk zat. Deze ruimte leent
   zich bij uitstek voor een ringtank, welke ongeveer dezelfde maten heeft als een reservewiel. Deze tanks worden met vier bouten bevestigd, waarvan twee in dit
   geval aan een bestaande dwarsbalk bevestigd konden worden. Voor de twee andere is een nieuw U-profiel ingebouwd, welke eerst zwart gepoedercoat is om
   niet lelijk af te steken bij het verder zo zorgvuldig gerestaureerde chassis. Ook voor het bevestigen van de gasleiding naar de motor is gezocht naar een manier
   om zo weinig mogelijk gaten te moeten boren om alles zo origineel mogelijk te houden. Uiteindelijk zijn er maar 2 gaatjes geboord en toch zit de leiding volgens
   voorschrift op maximaal om de 40cm vast. Voor de vulslang is zelfs niet één gat geboord en ook de aansluiting voor het vullen is gemaakt op de plaats waar
   oorspronkelijk de benzine in ging! Gelijktijdig is ook de bedrading voor de achterverlichting aangelegd. Op de foto middenonder is boven de uitlaathanger nog
   net een stukje dooorvoerbuis te zien. Rechtsonder zijn de chroomfolie letters CHEVROLET erop geplakt en de achterlichten gemonteerd.

        

   Ook de voorzijde is inmiddels klaar: de bedrading voor de lampen is aangelegd, de grille definitief gemonteerd na ook de bedrading voor de stadslichten/richting-
   aanwijzers aangelegd te hebben. Wat niet op de foto te zien is, maar er zijn ook nog een paar bumpersteunen geplaatst die de hoeken van de bumper met
   het chassis verbinden; ook deze zijn eerst gepoedercoat. Middenonder de nieuw gemaakte cardanas die aan de voorzijde in de TH200 bak van 1981 zit en
   aan de achterzijde verbonden is met de achteras van 1959. Hiervoor waren de nodige aanpassingen vereist omdat dit natuurlijk geen standaard combinatie is.
   Oorspronkelijk had de auto een 6 cylinder lijnmotor met een handgeschakelde 3-bak met een geheel andere aansluiting en lengte. Nu ziet het eruit alsof het
   zo uit de fabriek is gekomen. Rechtsonder is nu de nog stoffige motor te zien waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Aangezien de motor van 1981
   is zitten er een aantal dingen op die op een computer aangesloten zaten: de ontsteking wordt vervangen door een nieuwe met mechanische vacuum vervroeging,
   niet gebruikte vacuumschakelaars worden verwijderd en voor de aansturing van de lock-up converter van de automaat moeten ook nog aanpassingen gemaakt
   worden. Aangezien de auto alleen op gas zal worden gereden kan de originele carburateur wel gebruikt worden (waar ook een aantal sensoren voor de computer
   op zitten), aangezien deze alleen als luchtklep gebruikt wordt.

        

   Linksonder is de motorruimte al helemaal klaar: LPG systeem ingebouwd, bedrading aangelegd en alles netjes met doorvoerbuis en bevestigingsclips vastgezet,
   nieuwe ontsteking, bougies en kabels, schoon gemaakte carburateur, etc. Door op de foto te klikken wordt er een grote afbeelding in een nieuw venster geopend.
   Op de middelste foto het aangepaste gaspedaal, afkomstig uit een veel recentere amerikaanse auto; ook de gaskabel is speciaal voor deze toepassing
   gemaakt/aangepast. Rechtsonder de schakelpook van de 3-bak, die nu de automaat bediend d.m.v. een stangenstelsel ook weer afkomstig van een recentere
   amerikaanse auto. Ook dit moest uiteraard aangepast worden en er moest een plek aan het chassis gemaakt worden om het geheel aan vast te maken. In dit
   systeem is ook een startbeveiliging geïntegreerd, die het mogelijk maakt alleen in de P(arkeer) stand de motor te starten. Dit is een essentiele beveiliging,
   aangezien de motor anders ook in D(rive) of R (acheruit) gestart kan worden en meteen na het aanslaan onbedoeld weg kan rijden. Iemand die hier niet op
   voorbereid is zou zo ernstige ongelukken kunnen veroorzaken!

        

   Ook aan de automaat zelf is het een en ander gedaan en ook is er een aparte transmissie oliekoeler vóór de radiateur bevestigd, aangezien deze radiateur
   oorspronkelijk in combinatie met een handgeschakelde 3-bak zijn werk deed zit hier geen voorziening op voor het koelen van een automaat. Overigens is het
   een goed idee om zo'n aparte koeler ook te monteren als er wél een oliekoeler in de radiateur zit; door een lagere bedrijfstemperatuur gaat een automaat gewoon
   veel langer mee, zeker als er ook nog wel eens een aanhanger getrokken wordt. Uiteraard is ook de olie en het filter vervangen. Op de foto midden onder is
   heel goed te zien waarom ook deze regelmatig ververst moeten worden: op de ene helft van de foto de sludge die achterblijft na het leeg gooien en op de andere
   helft de schone pan. Rechtsonder  het nieuwe filter. Vuil in de olie van een automaat kan voor veel ellende zorgen, dus dit hoort bij preventief onderhoud.
   Tenslotte is er een voorziening gemaakt om de lock-up koppelomvormer aan te sturen. Aan de stuurkolom is een schakelaar gemaakt voor het inschakelen,
   zodat in de 3e versnelling zonder slip gereden kan worden (origineel werd dit door een computer aangestuurd). Een controle lampje geeft aan dat het systeem
   ingeschakeld is. Zodra er op de rem getrapt wordt schakelt het systeem automatisch uit (net als bij een cruise control).

        

   Toen we dachten bijna klaar te zijn, bleek bij controle na het aandraaien van de pinionmoer (van de achteras) dat hiermee de lagers ernstig vast kwamen te
   zitten. Hierdoor moest de carrier uit de as gehaald worden om een nieuwe krimpbus te installeren. Toen bleek echter, dat alle lagers ernstig door roest aan-
   getast waren (zie foto linksonder). Ook de lagerschalen zagen er net zo slecht uit. Kennenlijk heeft er ooit lange tijd water in de as gezeten. Zou er op deze
   manier mee worden gereden, dan zou dit voor erg veel lawaai gezorgd hebben. Na eerst uit te hebben gezocht wat voor type as het hier betreft zijn er allemaal
   nieuwe lagers besteld (origineel Timken - made in USA). Er moest zelfs een nieuwe krimpbus gemaakt worden, aangezien deze nergens te bestellen was -
   de as bleek van het type Oldsmobile/Pontiac 2e helft jaren 50 en hiervoor is niet veel meer te krijgen behalve de lagers en een oliekeerring (en zelfs deze moest
   speciaal in Amerika besteld worden). Rechtsonder de pinion met nieuwe lagers en 'custom made' krimpbus.

        

   Als laatste zijn de achterruit, de hemelbekleding en de voorruit er in gemaakt. Het voorruitrubber voor deze auto is in twee uitvoeringen te krijgen: met een extra
   groef voor een sierlijst en zonder deze extra groef. Nu bleek dat wij het rubber mét de extra groef gekregen hadden, maar geen set sierlijsten. Ook deze nog
   even besteld in Amerika en nu nog wachten tot ze binnenkomen, zodat de auto (op de nieuwe wielen na) klaar staat voor de RDW keuring.

       

   Als dan de nieuwe wielen en banden ook binnen zijn en deze op de auto gemonteerd dan ziet het er pas uit zoals het hoort! Zie de foto rechtsboven en de grote
   foto onder. Ondertussen bleek bij het inzetten van de oude voorruit nog dat er toch een paar beschadigingen aan de rand zaten, die bij het inzetten meteen
   gingen doorscheuren. Dus ook nog een nieuwe voorruit besteld. Ondertussen bleek bij het testen dat de automaat niet goed functioneerde zodat deze er ook
   nog even uit moest. Bij nadere inspectie bleek dat deze aan revisie toe was, dus deze ook nog gereviseerd en natuurlijk ook meteen een nieuwe koppelomvormer
   erin gezet. Ondertussen de nieuwe voorruit binnengekregen en ingezet en als laatste nog de ruitenwissers en de zonneklep gemonteerd. Na de eerste serieuze
   proefrit bleek er een ernstige trilling in de aandrijving te zitten. Na het meten van de hoeken van versnellingsbak tegenover de pinion bleek hier ruim 6 graden
   verschil in te zitten! Hier dus ook nog een aapassing voor gemaakt en daarna nog eens proefgereden: geen trilling meer! Vervolgens met de auto naar de RDW
   voor de kenteken keuring waar hij probleemloos door kwam en daarna nog enkele honderden kilometers met de auto gereden alvorens hem af te leveren aan de
   trotse eigenaar om er zeker van de zijn dat er geen kinderziektes tevoorschijn zouden komen. Alles functioneerde perfect zodat de auto afgeleverd kon worden.

  

   Het eindresultaat - is het geen plaatje??

  


 

  

0

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact