11970 Dodge Challenger RT

 


        

   Om te beginnen wordt de Corvette LS1 motor aangepast door de carterpan te vervangen met een nieuwe die bestemd was voor een Pontiac GTO die van 2003
   tot 2006 in de Holden fabriek van GM Australia gebouwd werd. Met deze carterpan blijkt de motor samen met een set aangepaste motorsteunen precies in het
   eerder al geplaatste chassis te passen. Op de foto midden boven staat hij er voor het eerst in en er blijft nog net wat ruimte tussen schutbord en motor, zij het
   wat krap. Hier zal later nog iets meer ruimte gecreerd moeten worden. Rechtsboven is de nieuwe wielophanging van onderen te zien met extra sterke draag-
   armen en coil-overs die voor een sterk verbeterde wegligging gaan zorgen. En natuurlijk schijfremmen.

        

   Ook de besturing word aangepast naar een modern rack & pinion systeem. Op de foto linksboven is hier een stukje van te zien en ook hoe dit mooi past langs
   de eerder gemonteerde carterpan.
Midden boven wordt de Corvette LS1 motor deels uit elkaar gehaald om de supercharger te plaatsen. Alles wat boven op de
   motor zat gaat eraf en vanaf dit punt komt alles er nieuw op, aangepast voor de supercharger. Ook een nieuwe spanrol voor de multisnaar hoort hierbij omdat
   de loop van de snaar totaal anders wordt als origineel. Daarbij blijkt nu ook het reservoir voor de stuurbekrachtiging in de weg te zitten. Deze zal een andere
   plaats moeten krijgen. Het plastic reservoir kan nu meteen vervangen worden door een fraai aluminium exemplaar, die naast de radiateur komt. Rechtsboven
   staat de supercharger erop en kan er verder gewerkt worden aan het verder aanpassen van leidingen, slangen etc.

        

   Het vermogen dat deze motor gaat leveren heeft ook een serieus koelsysteem nodig, Er is gekozen voor een aluminium radiator van Griffin in combinatie met de
   erbij behorende dubbele electrische fans. Dit past zoals linksboven te zien is in het originele radiateurframe met slechts geringe aanpassingen. Vervolgens wordt
   dit op het chassis gepast en dan blijkt dat er ook weer een oplossing moet worden gezocht voor de luchtinlaat van de motor, die recht achter de bovenste steun
   van de radiateur uitkomt. Met zoveel vermogen als deze motor gaat leveren is een heel goed remsysteem ook essentieel. Rechtsboven is de nieuwe aluminium
   hoofdremcilinder te zien gemonteerd op een hydro-boost servo. Deze maakt gebruik van de stuur bekrachtiging pomp om de remwerking te vergroten. Van hier
   uit loopt dan weer een slang naar het stuurhuis, zodat ook die bekrachtigd blijft. Alles wordt met rvs/teflon slang aangesloten d.m.v. zogenaamde. AN fittingen.

        

   Ook is een nieuwe stuurkolom inmiddels gemonteerd en zo aangepast dat het lijkt alsof het er altijd zo heeft gezeten. Deze kolom is voorzien van een selector
   hendel voor de automaat, zodat er geen ontsierende shifter op de vloer hoeft. Bovendien is hij ook nog in hoogte verstelbaar. En met het origineel uitziende nieuwe
   stuurwiel, die wel een maat kleiner is als origineel, is het instappen straks een stuk makkelijker. Voor het gaspedaal werd een exemplaar van Lokar gekozen, die
   speciaal voor deze vijftiger jaren Chevys gemaakt wordt en dus op de originele plaats past. Alleen voor de aansluiting op de gasklep moest wel weer het een en
   ander aangepast worden. Rechtsboven met de voorschermen er even aan gezet lijkt het al aardig compleet te worden.

        

   De intercooler die bij de supercharger kit geleverd werd is ontworpen om te passen in de neus van een Corvette C5 en niet in een Bel Air  van 1955. De enige plek
   waar deze mogelijk te plaatsen is is vr de radiateur, maar daar zat al een steun voor de motorkap sluiting... Die is er dus uitgehaald en vervolgens is er een
   nieuwe steun ontworpen die het mogelijk zou maken de intercooler door te steun heen te laten lopen. Linksboven de nieuwe steun met uitsparing voor de
   intercooler en midden boven de intercooler gemonteerd achter de grille. Rechtsboven is nu ook de luchtinlaat op de supercharger gemonteerd. Deze is geheel
   uit RVS naar eigen ontwerp gemaakt om in de smalle ruimte die tussen radiateursteun en gasklep overbleef te passen. Om toch voldoende lucht door te kunnen
   laten is de behuizing zo hoog gemaakt dat er even veel lucht door kan als door de buis waar het luchtfilter op zit. De trechtervorm moet zorgen voor een
   ongehinderde doorstroom van de lucht. Verder is ook de cardanas gemaakt en gepast. Daarmee is de auto nu technisch klaar. Volgende fase is nu alles
   weer uit elkaar halen en dan kan de carrosserie aangepakt worden. Nieuw plaatwerk hiervoor is al onderweg.

     

Binnenkort een volgende update

  

 

  
1955 Chevrolet Bel Air

  

      

   Voor er iets aan de carrosserie gelast kan worden wordt hij eerst op een chassis gezet en worden er dwarsverbindingen in gelast om
   te voorkomen dat hij helemaal krom trekt.  Er zit nog heel wat laswerk aan en er zullen nog diverse plaatwerk delen nieuw besteld
   of zelf gemaakt moeten worden. Maar vr het zover is zal de auto eerst zo opgebouwd worden als uiteindelijk de bedoeling. Zo kan
   alles passend gemaakt worden zodat dit later, als de carrosserie gespoten is, niet voor verrassingen zorgt.

 

Deze Bel Air werd bij ons afgeleverd al gestript en
volledig gedemonteerd. Er werden ook een grote
hoeveelheid losse onderdelen bij afgeleverd. Het
werd allemaal gebracht met een truck met oplegger
die van voor tot achter vol stond.

Zo waren er twee complete chassis bij, n origi-neel en n nieuwere reproductie die aanzienlijk
sterker bleek. Verder alle wiel ophang delen, rem
delen en nog veel meer delen dubbel of drie voudig.

Ook zat er al een nieuwe automaat bij en een LS1
Corvette motor. Hier zal nog een supercharger op
geplaatst worden en dit zal de basis worden waar
omheen de auto gebouwd gaat worden.

Om de kracht van de motor op het wegdek over te
brengen komt er een 9 inch Ford achteras onder
met een 4-link bevestiging en natuurlijk schijfrem-men rondom en met hydro-boost bekrachtiging.

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact